Estudi. Green NCAP (octubre 2022)
El test de sostenibilitat Green NCAP ha avaluat vuit nous models entre els mesos d’agost, setembre i octubre de 2022: els elèctrics Dacia Spring i CUPRA Born; els híbrids Fiat 500, Nissan Qashqai i Hyundai TUCSON; i els vehicles amb motor de gasolina Toyota Aygo X, SEAT Ibiza i Skoda Fabia. Els models millor valorats són els dos elèctrics.
27/10/2022
Objectius
El RACC, a través de Green NCAP, avalua periòdicament diferents models d’automòbils per determinar les seves emissions i l’eficiència energètica, examinant el seu rendiment en condicions reals de circulació i amb proves més estrictes que les exigides legalment als fabricants. La finalitat de Green NCAP és promoure la fabricació de vehicles menys contaminants, més eficients i que suposin un major estalvi de combustible. Per aconseguir-ho, proporciona informació independent i rigorosa als usuaris i incentiva els fabricants perquè desenvolupin automòbils més sostenibles. Per realitzar aquests darrers tests, a més, el mètode d’avaluació de les emissions s’ha actualitzat per avaluar amb un enfocament més ampli l’emissió de gasos d’efecte hivernacle.
Green NCAP és una iniciativa internacional impulsada per administracions públiques, universitats i clubs de mobilitat. Entre els seus participants es troben el RACC, com a membre de la Federació Internacional de l’Automòbil (FIA), i fins a una vintena d’organitzacions i laboratoris independents de 8 països d’Europa. Green NCAP està emparat pel Programa Europeu d’Avaluació d’Automòbils Nous (Euro NCAP, per les seves sigles en anglès) que gaudeix d’un elevat prestigi i reconeixement mundial ja que avalua la seguretat dels vehicles des de fa més de 20 anys.
Resultats
Els dos models elèctrics han estat els millor valorats, amb una màxima puntuació de cinc estrelles. El Dacia Spring ha rebut la valoració numèrica més elevada gràcies a la seva excel·lent eficiència energètica. Els analistes de Green NCAP el defineixen com “un exemple” per a la resta de vehicles i el recomanen per circular per zones urbanes de manera eficient. El CUPRA Born es dirigeix a un públic esportiu i el seu únic punt feble és que en situacions en autopista i en condicions d’hivern es redueix l’autonomia de conducció.
Amb tres estrelles se situen dos models de gasolina (el Toyota Aygo X i l’Skoda Fabia) i l’híbrid Fiat 500. El SEAT Ibiza de gasolina i el Nissan Qashqai híbrid obtenen dues estrelles i mitja. La pitjor puntuació d’aquesta onada de tests ha recaigut en el Hyundai TUCSON híbrid, amb només dues estrelles degut principalment a la baixa puntuació en l’Índex de Gasos d’Efecte d’hivernacle.
Des del seu inici l’any 2019, Green NCAP ha avaluat prop d’un centenar de vehicles de diferents marques i tipus. Per a consultar el resultat detallat del test de cada vehicle, visiti greenncap.com.