Estudi. Green NCAP (segon semestre 2024)

El RACC ha presentat els resultats del programa Green NCAP del segon semestre de 2024, que ha avaluat l’eficiència energètica i les emissions en condicions reals de circulació de 21 models d’automòbils nous. D’ells, nou han obtingut cinc estrelles, la màxima puntuació de Green NCAP. Els tres millors puntuats són l’Opel Vauxhall, el Hyundai Kona i el Tesla Model 3.

15/01/2025

Objectius

El RACC, a través de Green NCAP, avalua periòdicament diferents models d’automòbils per determinar les seves emissions i l’eficiència energètica, examinant el seu rendiment en condicions reals de circulació i amb proves més estrictes que les exigides legalment als fabricants. La finalitat de Green NCAP és promoure la fabricació de vehicles menys contaminants, més eficients i que suposin un major estalvi de combustible. Per aconseguir-ho, proporciona informació independent i rigorosa als usuaris i incentiva els fabricants perquè desenvolupin automòbils més sostenibles.

Des del desembre del 2022, Green NCAP ha ampliat la seva metodologia d’anàlisi, incorporant la nova eina interactiva Life Cycle Assessment (LCA), que mesura l’impacte real dels vehicles sobre el medi ambient durant tot el seu cicle de vida.

Green NCAP és un programa d’avaluació independent impulsat per administracions públiques, universitats i clubs de mobilitat. Entre els seus participants es troben el RACC, com a membre de la Federació Internacional de l’Automòbil (FIA), i fins a una vintena d’organitzacions i laboratoris independents de 8 països d’Europa. Green NCAP està emparat pel Programa Europeu d’Avaluació d’Automòbils Nous (Euro NCAP, per les seves sigles en anglès) que gaudeix d’un elevat prestigi i reconeixement mundial ja que avalua la seguretat dels vehicles des de fa més de 20 anys.

Resultats segon semestre de 2024

Entre setembre i desembre de 2024, Green NCAP han analitzat un total de 21 vehicles nous. Els nou models que han obtingut la màxima puntuació de cinc estrelles són elèctrics purs; sis de fabricants asiàtics (la Xina, Corea del Sud o el Japó), dos són nord-americans i un europeu. Els models amb el màxim reconeixement sostenible segons els factors de l’estudi han estat l’Opel/Vauxhall Corsa (99%), el Hyundai Kona (98%), el Tesla Model 3 (98%), el Jeep Avenger (97%), el Toyota bZ4X (97%), el Profunda e:Ny1 (94%), el Kia EV6 (94%) i dos nous cotxes elèctrics de BYD: el BYD ATTO 2 (96%) i el BYD SEAL (93%). En contraposició, han obtingut la nota més baixa del rànquing, amb només dues estrelles, el KIA Ceed Sportswagon (37%) i el CHERY OMODA5 (38%), tots dos de gasolina, i el Subaru Crosstreck (39%), que és un vehicle híbrid.

Els factors que influeixen en el rànquing són la qualitat de l’aire, l’eficiència energètica, l’emissió de gasos amb efecte d’hivernacle i l’enginyeria o tecnologia (elèctrics, híbrids o dièsel). Amb aquests paràmetres, Green NCAP elabora el rànquing.

Des del seu inici l’any 2019, Green NCAP ha avaluat més de 100 vehicles de diferents marques i tipus. El resultat detallat del test de cada vehicle es pot consultar a greenncap.com.