Estudi iRAP. Mapa de risc de la Xarxa de Carreteres de l’Estat (2020-2022)

El RACC ha presentat la 20a edició del Mapa de risc de la Xarxa de Carreteres de l’Estat (RCE) segons la metodologia iRAP (abans coneguda como “EuroRAP”), corresponent al trienni 2020-2022. Entre el resultats, destaca el fet que per primera vegada en sis anys augmenten els trams de la RCE amb risc elevat d’accident greu o mortal.

20/03/2024

Objectius

L’estudi iRAP identifica els trams de via interurbana amb major risc que es produeixi un accident greu o mortal, valorat en termes relatius en funció de la quantitat de vehicles que hi circulen. L’objecte d’anàlisi ha estat la Xarxa de Carreteres de l’Estat (RCE), de titularitat íntegrament ministerial, per a la tramificació de la qual s’ha atès a certs criteris d’homogeneïtat quant a la tipologia de la via, el tipus d’interseccions que presenta i l’existència de trams amb calçada única o calçades separades.

En conjunt, s’han analitzat 1.395 trams de la RCE, que representen 25.101 km de longitud i que suporten el 50,4% de tots els quilòmetres recorreguts en aquesta xarxa. S’han tingut en compte un total de 2.987 accidents amb resultat de víctimes mortals o ferits greus ocorreguts a la RCE en el trienni considerat 2020-2022, dels quals 982 van ser accidents mortals amb un saldo de 1.096 persones mortes i 2.005 van ser accidents greus amb un saldo de 2.616 persones ferides de gravetat.

El període considerat són els tres últims anys dels quals es disposa d’informació completa de sinistralitat viària i aforaments de trànsit: 2020, 2021 i 2022. Per tant, el present informe no contempla encara dades de 2023 ni de l’any en curs

Les anteriors edicions d’aquest informe es van publicar sota la denominació “Estudi EuroRAP”, ja que aquesta ha estat la denominació del programa RAP a Europa al llarg de 21 anys. No obstant això, des de novembre de 2023 el programa europeu està directament integrat en iRAP, l’International Road Assessment Programme. Per aquest motiu, a partir d’aquesta edició l’informe es publicarà sota la denominació “Estudi iRAP”.

Conclusions

Entre les conclusions de l’estudi en destaquen les següents:

  • El 7,8% dels quilòmetres de la RCE presenten un risc “elevat” (vermell) o “molt elevat” (negre) per als conductors de patir un accident greu o mortal.
  • Per primera vegada en 6 anys, creix la suma dels trams de la RCE amb risc “elevat” i “molt elevat”, fins a un total de 1.974 km, ja que respecte a l’informe anterior els trams de major risc s’incrementen en un 0,5%, passant del 7,3% al 7,8%.
  • El Top 10 dels trams amb major risc de la RCE corresponen a carreteres convencionals, de calçada única i amb un carril per sentit de circulació.
  • L’índex de risc a les vies convencionals és gairebé quatre vegades superior a l’índex de risc a les vies d’alta capacitat.

L’evolució observada de les xifres de sinistralitat en el conjunt de la xarxa viària espanyola posa de manifest la dificultat per assolir l’objectiu de reducció a la meitat de les víctimes mortals l’any 2030 respecte al 2019.