Estudi iRAP. Mapa de risc de la Xarxa de Carreteres de l’Estat (2021-2023)
El RACC ha presentat la 21a edició del Mapa de risc de la Xarxa de Carreteres de l’Estat (RCE) segons la metodologia iRAP (abans coneguda como “EuroRAP”), corresponent al trienni 2021-2023. Entre el resultats, destaca la concentració del risc en poques vies: el 52% dels quilòmetres amb un risc elevat o molt elevat se situen en únicament 13 carreteres.
28/01/2025

Objectius
L’estudi iRAP identifica els trams de via interurbana amb major risc que es produeixi un accident greu o mortal, valorat en termes relatius en funció de la quantitat de vehicles que hi circulen. L’objecte d’anàlisi ha estat la Xarxa de Carreteres de l’Estat (RCE, Red de Carreteras del Estado), de titularitat íntegrament ministerial, per a la tramificació de la qual s’ha atès a certs criteris d’homogeneïtat quant a la tipologia de la via, el tipus d’interseccions que presenta i l’existència de trams amb calçada única o calçades separades.
En conjunt, s’han analitzat 3.526 trams de la RCE, que representen 25.743 km de longitud. La RCE suposa el 16% de longitud de les carreteres espanyoles i canalitza el 53% del trànsit total. S’han tingut en compte un total de 3.510 accidents amb resultat de víctimes mortals o ferits greus succeïts a la RCE en el trienni considerat 2021-2023, 1.133 dels quals van ser accidents mortals amb un resultat de 1.257 persones mortes i 2.377 van ser accidents greus, amb 3.137 persones ferides de gravetat.
El període considerat són els tres últims anys dels quals es disposa d’informació completa de sinistralitat viària i aforaments de trànsit: 2021, 2022 i 2023. Per tant, el present informe no contempla encara dades de 2024 ni de l’any en curs.
En l’edició d’enguany s’ha revisat la tramificación (s’ha passat de 1.395 a 3.526 trams). Per aquesta raó, els resultats no són directament comparables amb els d’anteriors edicions, quan es van analitzar de forma desagregada.
Conclusions
Entre les conclusions de l’estudi destaquen les següents:
- L’11% dels quilòmetres de la RCE presenten un risc “elevat” (vermell) o “molt elevat” (negre) per als conductors de patir un accident greu o mortal.
- Tretze carreteres concentren el 52% del total de km de risc “elevat” i “molt elevat”, que es registren a només 1.487 km. Encapçala aquesta llista la carretera N-420 (de Tarragona a Còrdova), seguida de la N-630 (Ruta de la Plata) i de la N-260 (Eix Pirinenc).
- El Top 10 dels trams amb major risc de la RCE correspon a carreteres convencionals, de calçada única i amb un carril per sentit de circulació. L’índex de risc a les vies convencionals és quatre vegades superior a l’índex de risc en les vies d’alta capacitat.
- L’evolució observada de les xifres de sinistralitat al conjunt de la xarxa viària espanyola posa de manifest la dificultat per aconseguir l’objectiu decennal de reducció per a l’any 2030 del 50% de persones mortes en accidents de trànsit.
Trams de més risc de la RCE
