Estudi iRAP. Mapa de risc de la xarxa viària catalana (2022-2024)
El RACC ha presentat la 24a edició del mapa de risc de la xarxa viària catalana, elaborat amb la metodologia internacional iRAP, que analitza un any més l’accidentalitat a les carreteres. Entre les conclusions principals destaca que les motos estan implicades en gairebé la meitat dels accidents mortals i greus de Catalunya.
16/12/2025

Objectius
A Catalunya, l’estudi és una iniciativa del Servei Català de Trànsit i compta amb la col·laboració del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat de Catalunya i de la Diputació de Barcelona. La metodologia iRAP compara el nombre d’accidents greus i mortals que hi ha hagut els últims tres anys en un tram de carretera amb el volum de vehicles que hi circulen (en termes d’intensitat mitjana diària de trànsit, IMD).
També permet identificar la concentració d’accidents de moto i ciclomotor per km, així com de vehicles pesants i de bicicletes. L’objectiu final és que l’usuari disposi d’una guia de risc de la carretera per on circula i així pugui adaptar la seva conducció a les condicions de la via.
L’estudi iRAP (abans EuroRAP) es publica cada any a Catalunya des del 2002 i analitza més de 6.300 km de carreteres interurbanes de titularitat del Ministeri, de la Generalitat i de les Diputacions, on es concentra el 93% de la mobilitat del territori i on tenen lloc el 79% dels accidents amb ferits greus i víctimes mortals. (Més informació sobre iRAP a l’última pàgina).
Conclusions
Entre les conclusions de l’estudi destaquen les següents:
- A la xarxa analitzada amb la metodologia del mapa de risc d’iRAP (que representa el 53% del total de la xarxa i el 93% de la mobilitat per carretera de Catalunya), hi té lloc el 79% dels accidents amb morts i ferits greus en carretera.
- En el trienni 2022-2024 els accidents greus i mortals han augmentat un 4,97%. La mobilitat global en carretera ha augmentat un 4,50%. L’índex de risc ha augmentat en un 0,44% en el global de la xarxa analitzada per iRAP.
- Els quilòmetres de risc “alt” i “molt alt” representen el 26% de la xarxa, 2 punts més que en el trienni anterior. Lleida i Tarragona augmenten els seus km amb risc “alt” i “molt alt”, de 27% a 34% i de 11% a 21%, respectivament. En canvi Barcelona i Girona els disminueixen, del 27% al 25% i del 27% al 23%, respectivament.
- Les carreteres convencionals (amb un sol carril per sentit) acumulen la totalitat dels trams amb risc “molt alt” ,“alt” i “mitjà”. En canvi, a les carreteres desdoblades (autovies i autopistes) tots els trams són de risc “baix” o “molt baix”.
- Al trienni 2022-2024, el risc de patir un accident greu o mortal en una carretera convencional ha estat 3,4 cops més alt que en una carretera desdoblada.
- La carretera T-314 (entre Cambrils i Reus) s’ha situat com el tram amb un índex de perillositat més alt de Catalunya al trienni 2022-2024.
- En aquest informe, 587 km tenen un risc igual a zero. Per tant, en el 9,2% de la xarxa analitzada per iRAP no hi ha hagut cap accident mortal o greu en l’últim trienni.
- El tram que acumula més accidentalitat greu per km (sense tenir en compte el trànsit que hi passa) es troba a l’A-2 entre l’enllaç amb l’AP-2 i l’enllaç amb la B-20, B-10 i C-32, igual que en les dues darreres edicions d’aquest informe. En els 10 trams amb més accidents s’observa una elevadíssima presència de sinistres de motocicletes i ciclomotors (80%).
- El tram amb més concentració d’accidents de vehicles pesants es troba a la N-340, a la variant de Torredembarra. El 50% dels accidents greus de vehicles pesants es concentren en només l’11,2% de la xarxa (713 km).
- Durant el trienni que analitza aquest estudi, en el 47% de tots els accidents de trànsit amb morts i ferits greus hi ha estat involucrada com a mínim una moto o un ciclomotor. Aquest percentatge és el 36% en el cas dels accidents mortals. S’ha de tenir en compte que aquesta tipologia de vehicles representaria un 3,2% de la mobilitat global en carretera.
- A la xarxa iRAP, el 50% dels accidents greus i mortals de moto es concentren en el 12,9% de longitud de la xarxa (826 km).
- El tram amb més concentració d’accidents de bicicletes es troba per segon any consecutiu a la BV-5001, entre Martorelles i Vilanova del Vallès, un tram que també apareix al top 10 de trams més perillosos amb un índex de risc “alt”.
El cost social anual de la sinistralitat al conjunt de la xarxa analitzada per iRAP s’estima en 696 milions d’euros. El cost social de la sinistralitat a les carreteres convencionals és tres vegades més alt que a les vies desdoblades (0,013 €/veh-km vs 0,038 €/veh-km).