Estudi. Perfil dels usuaris del vehicle privat en dia feiner a la Gran Barcelona

El RACC ha analitzat la percepció i grau de satisfacció dels usuaris del vehicle privat en dia laborable a l’àrea de la Gran Barcelona (capital i primera corona metropolitana), recollint la seva valoració sobre el potencial canvi al transport públic o sobre mesures com el peatge urbà. Entre les conclusions, destaca que el 56% dels usuaris de la primera corona assegura no tenir alternativa en transport públic per entrar o sortir de Barcelona.

18/07/2024

Objectius

L’estudi es basa en una àmplia enquesta a més de 2.000 ciutadans de Barcelona i la primera corona metropolitana (en total, 18 municipis) al llarg de l’any 2023. L’objectiu és recollir les percepcions d’aquests ciutadans per entendre el seu grau de satisfacció amb l’ús del seu vehicle i com valoren altres alternatives, com la del transport públic, o futures mesures de la gestió de la mobilitat, com el peatge urbà.

L’enquesta ha tingut en compte diferents visions i sensibilitats, segons el mode de transport, com el cotxe o la moto, o segons siguin residents de Barcelona o d’altres ciutats de la primera corona. L’estudi RACC ha permès conèixer:

  • El perfil de l’usuari del vehicle privat de Barcelona i la primera corona i la valoració de la seva mobilitat.
  • La viabilitat d’altres alternatives de mobilitat, així com el grau de satisfacció i els motius pels quals no agafen transport públic.
  • L’opinió sobre l’evolució de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) o sobre una possible implantació del peatge urbà.
  • Correlació amb els comportaments recollits a l’Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner (EMEF) de l’ATM.

Conclusions

Les conclusions principales de l’estudi assenyalen els següents punts:

  • El 56% dels usuaris de cotxe de la primera corona diuen no tenir alternativa en transport públic per entrar o sortir de Barcelona.
  • El 83% dels usuaris de vehicle privat de la primera corona i el 75% dels de Barcelona estan en contra de la implantació d’un peatge urbà a la ciutat.
  • El 60% dels usuaris del vehicle privat presenten un perfil socioeconòmic mitjà o baix.
  • Un 13% dels usuaris tenen previst comprar-se un cotxe a un any vista i la majoria d’aquests, més del 70%, descarten que el nou vehicle sigui un elèctric pel seu elevat preu..

L’estudi del RACC va en línia amb l’Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner (EMEF), que mostra l’increment dels desplaçaments en cotxe (+1,3%) i moto (+3,5%) respecte l’any anterior, de manera que el vehicle privat suposa més del 63% de la distància recorreguda globalment.

Recomanacions

Arran de les conclusions de l’estudi, el RACC planteja les següents recomanacions a les administracions responsables:

  • Davant l’augment en els desplaçaments diaris que recullen tots els registres, el RACC demana una infraestructura de mobilitat robusta.
  • Cal treballar amb una planificació integral que tingui en compte les necessitats de la mobilitat de tota la població i els perfils de tots els usuaris. Abans de fer actuacions que afectin la mobilitat dels ciutadans, cal conèixer l’estat dels modes de transport alternatius.
  • Aquesta planificació ha de trobar un equilibri entre les restriccions als vehicles privats i les alternatives perquè la mobilitat sigui accessible per a tothom.
  • Cal incrementar la inversió en el transport públic per millorar-ne la qualitat i així disminuir la dependència dels vehicles privats i les congestions.
  • El RACC proposa impulsar incentius econòmics als usuaris de vehicles contaminants per a la renovació dels seus vehicles, una integració tarifària que afavoreixi l’ús recurrent i responsable del transport públic, la disponibilitat de sistemes de vehicles compartits (siguin bicicletes, patinets, motos o fins i tot cotxes) i totes les opcions que fomentin una mobilitat més sostenible i assequible.