Estudi RACC sobre la percepció de la mobilitat a Barcelona
El RACC ha presentat un nou estudi que analitza diversos aspectes de la mobilitat de Barcelona des del punt de vista dels usuaris de cada mitjà de transport. L’estudi assenyala, entre altres conclusions, que el 65% dels ciutadans considera que la congestió a Barcelona empitjorarà en els pròxims quatre anys.
19/04/2023
Objectius
L’Estudi RACC sobre la percepció de la mobilitat a Barcelona ha revisat des del punt de vista dels usuaris de cada mitjà de transport aspectes molt diversos sobre la mobilitat a la ciutat.
Entre els aspectes analitzats figuren la manera de desplaçar-se, les alternatives al vehicle privat, l’aparcament, la ubicació i l’ocupació de l’espai públic (dimensió de les terrasses…), els límits de velocitat establerts i l’experiència i percepció de seguretat de l’usuari, a més de la congestió. L’objectiu ha estat valorar l’impacte de tots aquests elements en la qualitat de vida dels ciutadans.
Per dur a terme aquest estudi, el Club ha realitzat 2.000 enquestes a usuaris de la via pública, en punts de tots els districtes de la ciutat, complementant aquesta informació amb fonts oficials i estudis específics del propi RACC.
Conclusions
Entre les principals dades recollides per l’estudi destaquen els següents:
- El 65% dels ciutadans considera que la congestió a Barcelona empitjorarà en els pròxims quatre anys. En l’actualitat, el 80% dels ciutadans ja considera que la congestió del trànsit a Barcelona s’ha agreujat en els últims quatre anys.
- El 72% dels ciutadans consideren que avui és menys segur caminar per Barcelona que fa quatre anys.
- Encara que més del 50% dels usuaris de vehicle privat té una alternativa raonable en el transport públic, aquest no està sent capaç de captar-los.
D’aquests resultats, s’extreuen les següents conclusions:
- En termes generals, el repartiment modal en els desplaçaments de Barcelona s’ha mantingut estable al llarg de la darrera dècada, malgrat els esforços de promoció d’una mobilitat més activa i més sostenible (més col·lectiva i compartida i menys individual).
- Els nivells de contaminació atmosfèrica local han registrat una tendència sostinguda a la baixa, però els llindars recomanats per a la salut de les persones requereixen aprofundir les actuacions de millora de la qualitat de l’aire.
- Es detecta una gran inèrcia per part dels usuaris de cotxe i de moto, que mantenen la seva opció encara que existeixin alternatives raonables, que no les perceben com a prou àgils i fiables.
- Els motius es troben en el grau de confiança i de satisfacció per part dels usuaris. La rebaixa de tarifes i bonificacions econòmiques no han resultat un reclam per l’increment significatiu del nombre d’usuaris del transport públic.
- Una de les característiques de l’actual mobilitat és que és multimodal: Per molt que tinguem un mode de transport prioritari, en algun moment fem servir altres modes de manera complementària.
- La transformació de l’espai públic no sempre prioritza la sostenibilitat global del sistema de mobilitat (més carril bici que carril bus, supressió d’espais d’aturada, implantació de terrasses a calçada, regulació per congestió…).
Recomanacions
El RACC considera que cal afrontar una revisió rigorosa de l’actual pla de mobilitat urbana sostenible (PMUS) de Barcelona en termes socials, ambientals i econòmics, adaptada a la realitat post pandèmia, a les condicions actuals de vida i a la necessària transició energètica.
Al mateix temps, creu que també és necessari quantificar la mobilitat motoritzada de la ciutat i de l’àrea metropolitana que no té alternativa al vehicle privat (estructural), raó per la qual la congestió als accessos a la ciutat és creixent. En aquesta línia, creu que calen accions basades en estudis tècnics i projectes pilot que tinguin clars uns objectius realistes de reducció de la mobilitat en vehicle privat, sense posar en risc la mobilitat essencial (aquella que no té alternativa al cotxe). Actualment, el PMUS proposa una reducció de la quota modal del 26% al 18,5% per al 2024.
Alhora, el RACC també considera essencial acordar les inversions necessàries per assolir el creixement qualitatiu i quantitatiu del transport públic (el PMUS vigent preveu un increment del 15,7% però sense incloure cap dotació pressupostària).
Veure recomanacions completes en el document adjunt.