Estudi: Tercer Baròmetre del Ciclista Urbà a Barcelona
El RACC ha presentat la tercera edició del baròmetre que analitza els hàbits i l’opinió de les persones que es desplacen en bicicleta per la ciutat de Barcelona. A les conclusions de l’informe, el Club considera necessari fomentar la formació i el coneixement de la normativa de circulació ciclista.
Objectius
En l’últim any, la situació derivada de la pandèmia de la covid-19 ha provocat la caiguda general de la mobilitat urbana i ha modificat, especialment, la mobilitat dels usuaris de bicicleta. La tercera edició del “Baròmetre del Ciclista Urbà a Barcelona” ha observat que el volum de ciclistes s’ha reduït en els dies laborables i que la mobilitat en bici s’ha incrementat sobretot durant els caps de setmana. Actualment, la xarxa de carrils bici és més extensa i el patinet elèctric i altres vehicles de mobilitat personal han irromput amb força i conviuen en el mateix espai urbà.
Davant aquesta ràpida transformació de la mobilitat, també apareixen reptes que s’han d’afrontar i resoldre. Per això, amb l’objectiu de millorar la mobilitat de totes les persones que es desplacen per la ciutat, el RACC ha estudiat la situació de la bici des del punt de vista de l’usuari, amb la intenció d’identificar els aspectes a millorar i l’evolució en l’últim any, afavorir la convivència entre les diferents maneres de transport i garantir la seguretat de tots.
L’informe s’ha realitzat a partir de 600 enquestes a ciclistes, realitzades en carrers de nou districtes de la ciutat. L’opinió dels ciclistes es complementa amb més de 11.000 observacions en els carrils bici de la xarxa urbana.
Conclusions
Les principals conclusions de l’estudi són:
- Tot i que augmenta el nombre de ciclistes que coneix la normativa de circulació de bicicletes, encara hi ha un 38% que admet que no tenir-ne coneixement (el 45% l’any 2019) i el 87% estaria d’acord que s’impartís educació viària a les escoles i instituts.
- Malgrat no estar permès, el 36% de ciclistes fan servir auriculars i el 24% utilitza el mòbil quan circulen. Entre els menors de 20 anys, les xifres empitjoren: el 55% fan servir auriculars i el 42%, el mòbil quan van en bicicleta.
- Només el 9% dels ciclistes han començat a utilitzar la bicicleta arran de la covid-19. Del conjunt dels enquestats, actualment el 12% afirma que es desplaça en bici per evitar possibles contagis, però un 62% dels ciclistes creu que no hi ha prou distància física als carrils bici.
- La meitat dels enquestats afirma que abans de començar a anar en bicicleta utilitzava el transport públic i un 32%, que anava a peu.
- La majoria dels ciclistes (el 86%) estan a favor de prohibir l’aparcament de motos a les voreres situades al costat d’un carril bici en calçada. D’altra banda, un 78% està en desacord amb els carrils compartits bus-bici.
Recomanacions
- Augmentar la seguretat viària: el RACC considera necessari que ciclistes de totes les edats coneguin el codi de circulació mitjançant accions com iniciar els nens en la circulació amb bici des de l’etapa escolar, realitzar campanyes de conscienciació (ús d’auriculars i mòbil, importància de portar timbre, llums i elements reflectors, etc.) o desenvolupar campanyes de convivència dirigides a tots els modes de transport, amb especial atenció als vehicles de mobilitat personal (VMP).
- Millorar la infraestructura per aconseguir la màxima qualitat, mitjançant iniciatives com consolidar la qualitat de la xarxa existent amb accions com eliminar tots els carrils bici en vorera; valorar la continuïtat dels carrils bici creats arran de la covid-19, millorar la connectivitat de les vies ciclistes amb altres municipis; millorar la senyalització, amb semàfors per a ciclistes i senyals reflectors o il·luminats; o generar una xarxa d’estacionaments segurs al carrer, en superfície o subterranis, entre altres.
- Millorar el servei públic Bicing, amb l’objectiu d’ajudar a fer que la bicicleta sigui una opció atractiva per fer viatges més llargs. Entre altres accions, es proposa electrificar la majoria del servei, augmentar l’horari de tarifa plana i la cobertura territorial a municipis pròxims, o fer-lo compatible amb el servei metropolità de bicicletes compartides e-Bicibox.
- Impulsar els incentius per a l’ús de la bici per part dels emprenedors i de la pròpia administració (incentius fiscals per promoure el desplaçament al treball amb bici i campanyes informatives sobre els beneficis col·lectius i individuals).
- Altres propostes: establir una assegurança obligatòria de responsabilitat civil per a cobrir els accidents de les persones que es mouen amb bicicleta i impulsar l’ús del registre de bicicletes per a minimitzar el risc de robatoris i facilitar la recuperació de bicis robades.