Informe. Valoració del RACC sobre la instal·lació de nous radars a Barcelona

Davant la caiguda de la sinistralitat en la darrera dècada, el RACC considera excessiva la previsió de l’Ajuntament de Barcelona d’instal·lar nous radars de tram i fixos.

18/02/2022

Conclusions

El RACC ha emès la seva valoració sobre la previsió de l’Ajuntament de Barcelona de posar en servei 4 nous radars de tram i d’instal·lar 46 nous radars fixos de punt a la ciutat (34 radars en 32 emplaçaments del projecte “Ciutat 30” i 12 radars en entorns escolars).

El Club considera que es tracta d’una “mesura excessiva”, atesa la caiguda notable del nombre de víctimes i ferits greus en accident de trànsit que ha tingut la ciutat durant l’última dècada, una reducció de la sinistralitat que s’ha aconseguit sense l’existència d’aquests
radars. En concret, l’informe assenyala que el nombre de víctimes mortals a la ciutat de Barcelona ha passat de 304 el 2010 a 155 el 2020.
Davant la mesura anunciada per l’Ajuntament, el RACC considera que:

  • Instal·lar vuit vegades més radars dels que hi havia fins ara (afegint 48 als 6 actualment actius) no pot justificar-se com una mesura de seguretat viària, atès que ni el nombre d’accidents ni el de víctimes s’ha incrementat d’aquesta manera en els últims anys a Barcelona.
  • Únicament tenen sentit els 12 radars previstos en entorns escolars (carrers amb límit reduït a 30 km/h) i els 4 radars de tram a túnels urbans (ronda del Mig, túnel de la Rovira, túnel de Glòries i Ronda Litoral, entre Miramar i la Barceloneta).
  • La resta dels radars tenen un objectiu més cívic que de seguretat viària, per pacificar el trànsit de la ciutat. En aquest sentit, el RACC és més partidari d’altres mesures com a campanyes en lloc de sancions.

Per tot plegat, el RACC demana a l’Ajuntament que, dels 48 nous radars fixos que ha anunciat, reconsideri la decisió d’instal·lar-ne 32 i que es limiti al desplegament dels 16 radars que se situaran en entorns escolars i túnels urbans.

Més informació a la documentación adjunta.