Estudi: EuroRAP 2023. Programa europeu de valoració de carreteres segures

L’edició de 2023 de l’estudi d’avaluació de carreteres EuroRAP a les vies catalanes recull que els accidents greus i mortals han disminuït un 7,0% en el trienni 2020-2022, mentre que la mobilitat global ha augmentat lleugerament (0,4%). Les conclusions d’aquesta edició criden l’atenció sobre l’elevada accidentalitat de les motos: estan involucrades en el 44% dels accidents de trànsit amb víctimes mortals i ferits greus, malgrat representar únicament un 2,3% de la mobilitat.

18/12/2023

Objectius

El RACC ha presentat la 22a edició de l’estudi d’avaluació de carreteres EuroRAP, que analitza un any més l’accidentalitat a la xarxa viària catalana. El RACC i altres clubs europeus membres de la Federació Internacional de l’Automòbil (FIA) avaluen cada any amb aquesta metodologia les xarxes viàries de països d’arreu del món. A Catalunya, l’estudi compta amb la col·laboració del Servei Català de Trànsit, del Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya i de la Diputació de Barcelona.

EuroRAP és un consorci europeu que analitza el risc d’accidentalitat de les carreteres amb l’objectiu de millorar la seguretat viària. La seva metodologia compara el nombre d’accidents greus i mortals que hi ha hagut els últims 3 anys en un tram de carretera amb el volum de vehicles que hi circulen (en termes d’intensitat mitjana diària de trànsit, IMD).

Aquesta edició d’EuroRAP ha analitzat 6.373 km de carreteres (urbanes i travesseres), que representen el 92% de la mobilitat per carretera de Catalunya.

Conclusions

Entre les conclusions de l’estudi destaquen les següents:

  • En el trienni 2020-2022 els accidents greus i mortals han disminuït un 7% i la mobilitat global en carretera ha augmentat un 0,4%. Aquestes variacions fan que el risc hagi disminuït en un 7,4 en el global de la xarxa analitzada per EuroRAP.
  • Els quilòmetres de risc “alt” i “molt alt” representen el 24% de la xarxa, 1 punt percentual menys que en el trienni anterior. Lleida repeteix com la demarcació amb el percentatge més elevat de km amb risc “alt” i “molt alt” (28%), mentre que Tarragona i Girona empaten amb el percentatge més baix (21%). Tarragona és l’única demarcació on augmenta el nombre de km amb risc “alt” i “molt alt” (de 20% a 21%). A Barcelona és on disminueix més (3 punts), a Girona disminueix 1 punt i Lleida manté el mateix percentatge que en l’estudi anterior.
  • Durant el trienni que analitza aquest estudi, en el 44% de tots els accidents de trànsit amb morts i ferits greus hi ha estat involucrada com a mínim una moto o un ciclomotor, el 30% en el cas dels accidents mortals. S’ha de tenir en compte que aquesta tipologia de vehicles representaria només un 2,3% de la mobilitat global en carretera.
  • A la xarxa EuroRAP, el 50% dels accidents greus i mortals de moto es concentren en el 13,6% dels quilòmetres (868 km). Els 10 trams amb més accidents greus i mortals de moto es concentren a la Regió Metropolitana de Barcelona.
  • Les carreteres convencionals (amb un sol carril per sentit) acumulen la totalitat dels trams amb risc “molt alt” i “alt”, i quasi la totalitat dels trams amb risc “mitjà. En canvi, a les carreteres desdoblades (autovies i autopistes) pràcticament tots els trams són de risc “baix” o “molt baix”.
  • El risc de patir un accident greu o mortal en una carretera convencional és 4 cops més alt que en una carretera desdoblada.
  • Aquest any, 795 km tenen un risc igual a zero. Per tant, en el 12,5% de la xarxa analitzada per EuroRAP no hi ha hagut cap accident mortal o greu en l’últim trienni.
  • El tram que acumula més accidentalitat greu per km (sense tenir en compte el trànsit que hi passa) es troba a l’A-2 entre l’enllaç amb l’AP-2 i l’enllaç amb la B-20, B-10 i C-32 (es tracta de la continuació de la ronda Litoral al seu pas pel Baix Llobregat). En els 10 trams amb més accidents s’observa una elevadíssima presència de sinistres de motocicletes i ciclomotors (81%).
  • El tram amb més concentració d’accidents de vehicles pesants es troba a l’AP-7, entre l’enllaç de la C-60 i l’enllaç del Papiol. A la xarxa EuroRAP, el 50% dels accidents greus de vehicles pesants es concentren en només el 12,3% de la xarxa (786 km). 6 dels 10 trams amb més accidents greus i mortals es troben a la demarcació de Barcelona.
  • 8 dels 10 trams amb més accidents en bicicleta es troben a la demarcació de Barcelona i 6 corresponen a la xarxa local i comarcal.

Des de l’any 2002, el RACC ha inspeccionat sota la metodologia EuroRAP una gran part de les carreteres catalanes i espanyoles, però també d’altres països d’Europa, Àsia i Amèrica Llatina (França, Itàlia, l’Índia, Brasil, Perú, Costa Rica, Xile i Argentina, entre d’altres) per contribuir a millorar la seguretat de les xarxes viàries a nivell internacional.