Nova metodologia de Green NCAP per avaluar l’impacte mediambiental de tot el cicle de vida dels vehicles
El RACC ha presentat la nova metodologia d’anàlisi de Green NCAP, anomenada Life Cycle Assessment (LCA), que mesura l’impacte real que té cada vehicle sobre el medi ambient al llarg de tot el seu cicle de vida complet. Els nous criteris s’han aplicat als 61 cotxes que ja s’havien avaluat el 2020 i el 2021.
17/05/2022
Objectius
Green NCAP és el programa europeu d’avaluació de vehicles que mesura l’impacte mediambiental dels vehicles, amb l’objectiu de promoure l’ús i la fabricació de cotxes més nets.
Fins ara, els tests Green NCAP es basaven en l’avaluació de l’eficiència energètica i les emissions dels automòbils en condicions reals de circulació i puntuava els vehicles en una escala de 0 a 5 estrelles. La nova metodologia que es presenta ara no substitueix el sistema d’avaluació que es feia servir anteriorment, sinó que el complementa per oferir una valoració més completa de l’impacte ambiental dels vehicles.
La nova metodologia s’ha aplicat ara als 61 cotxes que han passat pel programa el 2020 i el 2021, de manera que s’ha avaluat el cicle de vida complet de diferents tipologies de vehicles, tant de motors de combustió interna com de propulsions híbrides i elèctriques.
Per fer l’estudi, s’ha suposat una vida útil de 16 anys i un quilometratge de 240.000km per cada vehicle. El nou format d’anàlisi també inclou una predicció de l’ús de les diferents fonts d’energia per les següents dues dècades als 27 estats membres de la Unió Europea.
Resultats
L’aplicació d’aquesta nova metodologia als vehicles testats els anys 2020 i 2021 presenta les següents conclusions:
- Els vehicles que emeten menys gasos d’efecte hivernacle al llarg del seu cicle de vida són el Fiat 500 87kW, el Hyundai KONA 39.2KWH, el Renault ZOE R110, el Volkswagen ID.3 i el Nissan LEAF e+, tots ells amb motors elèctrics.
- El Fiat 500 87kW elèctric, el Toyota Prius 1.8 híbrid endollable i els Škoda Octavia 2.0 i Peugeot 208 1.5, ambdós dièsels, són els models que consumeixen menys energia primària durant el seu cicle de vida, és a dir, requereixen menys energies fòssils o renovables per fabricar-se i per funcionar. Són cotxes de pes reduït i amb motors de petita cilindrada.
- Els vehicles petits i lleugers contaminen menys que els més grans. Pel que fa als motors, la tria entre les diferents opcions (motors de combustió tradicionals, híbrids o elèctrics) i la potència també influeixen en el nivell d’emissions contaminants.
Els resultats de l’avaluació LCA es mostren en una fitxa que inclou un esquema de la cadena de producció del model, el total d’emissions de gasos d’efecte hivernacle i la demanda d’energia primària. Es poden consultar els resultats detallats, a www.greenncap.com/european-lca-results.