Estudi. Green NCAP (resum 2022 i avançament 2023)
El RACC ha presentat els resultats de Green NCAP el 2022 amb l’avaluació de 34 nous vehicles, entre els quals hi ha models amb diferents tipus de propulsió (elèctric de bateria, híbrids, gasolina i dièsel, a més del combustible alternatiu del Ford Puma). També s’han donat a conèixer els primers resultats del 2023.
28/03/2023
Objectius
El RACC, a través de Green NCAP, avalua periòdicament diferents models d’automòbils per determinar les seves emissions i l’eficiència energètica, examinant el seu rendiment en condicions reals de circulació i amb proves més estrictes que les exigides legalment als fabricants.
La finalitat de Green NCAP és promoure la fabricació de vehicles menys contaminants, més eficients i que suposin un major estalvi de combustible. Per aconseguir-ho, proporciona informació independent i rigorosa als usuaris i incentiva els fabricants perquè desenvolupin automòbils més sostenibles. Per realitzar aquests darrers tests, a més, el mètode d’avaluació de les emissions s’ha actualitzat per avaluar amb un enfocament més ampli l’emissió de gasos d’efecte hivernacle.
Green NCAP és una iniciativa internacional impulsada per administracions públiques, universitats i clubs de mobilitat. Entre els seus participants es troben el RACC, com a membre de la Federació Internacional de l’Automòbil (FIA), i fins a una vintena d’organitzacions i laboratoris independents de 8 països d’Europa. Green NCAP està emparat pel Programa Europeu d’Avaluació d’Automòbils Nous (Euro NCAP, per les seves sigles en anglès) que gaudeix d’un elevat prestigi i reconeixement mundial ja que avalua la seguretat dels vehicles des de fa més de 20 anys.
Resultats 2022
Els resultats del 2022 destaquen el Dacia Spring com a millor automòbil de l’any pel seu baix impacte sobre el medi ambient. L’excel·lent eficiència energètica del Dacia Spring va fer que Green NCAP li atorgués la màxima puntuació de 5 estrelles, arribant a una valoració numèrica perfecta en els apartats d’emissions sobre la qualitat de l’aire i emissions d’efecte hivernacle. Pel que fa a l’eficiència energètica, es queda a dos decimals de l’excel·lència (9,8/10), per la seva potència de només 33kW.
Altres models com el Tesla Model 3, el NIO eT7 o el Cupra Born també van rebre una bona puntuació el 2022, sense assolir els baixos nivells de consum que presenta el Dacia Spring.
Avançament 2023
Green NCAP també ha avançat els primers resultats del 2023, referents a l’avaluació de quatre nous models: el Kia Picanto, l’Opel/Vauxha II Mokka, el BMW 2 i el VW Touran.
Dels fins ara avaluats, el Kia Picanto, amb motor de gasolina, ha obtingut una puntuació de 3 estrelles, mostrant un bon rendiment de consum de combustible, tot i que presenta marge de millora pel que fa a l’índex d’efecte hivernacle. Amb la mateixa puntuació, l’Opel/Vauxhall Mokka demostra un bon control d’emissions de partícules amb el seu motor dièsel. Tot i que ofereix uns valors de consum baixos, els gasos d’efecte hivernacle que emet són els esperats en un vehicle d’aquest tipus, i això en limita el resultat global.
El BMW2 Series Active Tourer, amb un motor de benzina, ha rebut 2 estrelles i mitja, una puntuació marcada per un baix índex d’eficiència energètica, tot i que els valors de consum són, en general, bons. Finalment, el Volkswagen Touran, amb una puntuació de 2 estrelles, està equipat amb un motor de gasolina que presenta recorregut en la millora del control de partícules i amoníac, i això li resta punts en l’índex d’aire net. A més, també suspèn en l’índex de gasos d’efecte hivernacle.