Informe. 3r Baròmetre RACC de la mobilitat en VMP a Barcelona i als seus accessos

El RACC ha analitzat els hàbits i l’opinió de les persones que es desplacen en patinet i altres vehicles de mobilitat personal per la ciutat i també al voltant de la capital catalana. Entre les conclusions de l’estudi destaca que un de cada set usuaris de patinet afirma haver tingut algun accident amb danys personals a Barcelona i els seus accessos.

04/10/2023

Objectius

L’ús de vehicles de mobilitat personal incrementa cada any a Barcelona i a la seva Àrea Metropolitana, i entre el 2021 i el 2022 els desplaçaments dins la ciutat amb VMP van créixer un 86%.

Davant d’aquest augment, el baròmetre analitza la relació d’aquest mode de transport amb la resta de la mobilitat de la ciutat i els seus entorns, per contribuir a la integració segura dels patinets en ella, i garantir la convivència entre tots els usuaris de la via, especialment amb vianants i ciclistes.

Per elaborar aquest estudi, el RACC ha observat el comportament de més de 4.400 VMP als carrils bici de dins de la ciutat i dels seus accessos i ha fet 800 enquestes a usuaris d’aquesta tipologia de vehicles.

Conclusions

De l’estudi realitzat pel RACC es desprenen les següents conclusions:

  • La mobilitat en VMP s’ha consolidat en els últims anys, substituint els modes actius o el transport públic per la rapidesa que ofereix aquest mode de transport. El motiu econòmic és la raó principal per utilitzar el VMP en comptes del cotxe o la moto.
  • El 83% dels usuaris de patinet afirma que no està satisfet amb l’accessibilitat de la xarxa (manca de continuïtat, disseny, etc.), que fa difícil mantenir el compliment de la normativa en els seus desplaçaments.
  • Un 15% dels usuaris preguntats diu haver tingut alguna vegada un accident amb danys personals quan anava amb el seu VMP: Un 53% afirma haver patit un accident amb un tercer i un 47% diu haver tingut accidents sol.
  • Els usuaris de VMP valoren negativament compartir calçada amb altres vehicles, i és a infraestructures on han de fer-ho on més es circula per la vorera. Els modes motoritzats a més, són els que més inseguretat els hi generen quan circulen.
  • La convivència és un aspecte a millorar. Es continuen reconeixent comportaments de risc entre els que es desplacen en patinet: el 40% admet que circula més ràpid del permès i un 54% diu saltar-se els semàfors si no hi ha altres vehicles circulant. Alhora, aquells que usen VMP també es troben situacions que poden perjudicar la seva seguretat com vehicles parats, aturats o circulant en l’espai reservat per a ells (85%).
  • En general, hi ha un desconeixement de la nova xarxa pedalable, el que pot afectar els itineraris dels usuaris de VMP al no ser coneixedors de la infraestructura per circular.

El RACC assenyala encara queda marge de millora per a la bona integració del patinet, així com en l’ordenació de l’espai públic perquè sigui més comprensible i fàcil de respectar.

Recomanacions

L’informe del RACC inclou també una sèrie de recomanacions per a contribuir a la integració d’aquesta nova manera de transport en la mobilitat urbana. Les recomanacions es divideixen en quatre punts principals:

1. Augmentar els desplaçaments en VMP

  • És necessari garantir que la xarxa ciclista, per la qual també circulen els patinets, sigui de qualitat.
  • Caldria complementar-la amb una xarxa d’estacionaments segurs i còmodes.

2. Millorar la formació i conscienciació

  • Impulsar la formació.
  • Establir una assegurança de responsabilitat civil.
  • Fomentar el registre de VMP per minimitzar el risc de robatoris i facilitar la recuperació dels vehicles sostrets.
  • Entregar un kit de protecció amb la compra d’un VMP (casc, element reflectant, timbre, llum).
  • Promoure el manteniment del VMP amb revisions periòdiques.
  • Incrementar el control de les conductes incíviques que posin en risc la seguretat.

3. Desplegament del patinet compartit amb caràcter metropolità

  • Fomentar la connectivitat entre ciutats: per promoure el canvi modal cap a VMP en recorreguts de curta distància.
  • Elaborar estudis de satisfacció i ús entre els usuaris per conèixer hàbits de conducció i millorar la planificació, l’explotació i gestió del servei.

4. Ordenança i informació

  • Divulgar periòdicament la nova infraestructura pedalable.
  • Implantar ordenances uniformes per al conjunt de l’AMB i tenir unes normes globals als municipis.
  • Difondre informació de desplaçaments, ús de la xarxa ciclable, sinistralitat, etc.