Informe. Balanç de sinistralitat estiu de 2025: trencant la tendència al creixement?

Les dades de sinistralitat viària en el passat estiu (juliol i agost de 2025) mostren un descens respecte a les dades de l’any passat en la carreteres espanyoles i un notable increment en les carreteres catalanes. Més enllà de l’evolució en els mesos d’estiu, les dades acumulades a 15 de setembre a Espanya mostren un increment respecte el 2024, que continuen allunyant els objectius europeus.

25/09/2025

Espanya: descens a l’estiu, repunt al setembre

Aquest estiu, la sinistralitat mortal en les carreteres espanyoles ha experimentat un descens del 6% en comparació amb les dades de 2024: s’han registrat un total de 207 sinistres, que s’han saldat amb 228 víctimes mortals i 949 ferits amb hospitalització. Per comunitats, destaquen els increments en número de morts a Castella-la Manxa (69,2%) i Canàries (57,1%). En l’altre extrem, els majors descensos es registren a Navarra (-60,0%) i Múrcia (-69,2%), mentre que a Cantàbria no hi ha hagut cap víctima mortal. Aquestes xifres es donen en un context de nou increment de la mobilitat, que en els mesos de juliol i agost ha superat per primera vegada els 100 milions de desplaçaments de llarg recorregut, un 2,8% més que el 2024.

L’anàlisi de l’acumulat anual fins al 31 d’agost a Espanya presenta un descens del 4,4%. Tot i que les xifres semblen encoratjadores, les dades a 15 de setembre obliguen a mantenir-se en alerta: en aquest període de setembre han mort 66 persones en les carreteres espanyoles (61% més que en 2024), amb un acumulat anual de 812 persones, només 10 menys que l’any passat. De mantenir-se aquesta evolució, Espanya tindrà dificultats per aconseguir la reducció del 50% de víctimes entre 2019 i 2030, objectiu establert a nivell europeu.

Catalunya: increment lleuger de la sinistralitat

La tendència a Catalunya ha estat diferent al conjunt d’Espanya, amb un notable augment de la sinistralitat en comparació amb l’any passat. En els mesos d’estiu (juliol i agost), s’han registrat 28 persones mortes, 2 més que l’any passat (un 7,7% més). Aquesta evolució és coherent amb la tendència de la resta de l’any: en l’acumulat fins al 31 d’agost s’han produït 90 accidents mortals en la xarxa viària interurbana, en els quals han perdut la vida 97 persones (augment del 3,2% respecte a 2024).

Conclusions

Després de l’anàlisi de les dades de sinistralitat, les conclusions de l’informe assenyalen les dificultats que tindrà Espanya per aconseguir la reducció del 50% de víctimes entre 2019 i 2030, objectiu establert a nivell europeu. A Catalunya, les previsions en aquest sentit són una mica més optimistes, ja que la xifra de morts acumulada a 31 d’agost representa un 20,5% menys que el 2029. Un fet destacable, tant al conjunt d’Espanya com a Catalunya, és l’elevat nombre de víctimes mortals que viatjaven amb motocicleta: en tots dos casos, representen prop d’un terç de les víctimes.

El RACC insisteix en “la necessitat d’aturar la pèrdua de vides humanes deguda al trànsit en les nostres carreteres” i continua reclamant “més mesures per poder aconseguir l’objectiu de les 0 morts en carretera en 2050”. Algunes d’aquestes mesures ja han estat proposades anteriorment, com l’elaboració d’un pla específic de seguretat per a motociclistes, l’accés gradual al permís de conduir, una revisió a fons del procés formatiu i el reforç dels mitjans necessaris per a la vigilància en carretera. En definitiva, insisteix que “cal fer nous esforços per revertir la situació actual i tornar a la senda dels descensos notables de la sinistralitat mortal”.

Veure dades detallades i conclusions completes en la documentació adjunta.