Resultats
A dia 8 d’abril de 2021 s’havien produït a Espanya 202 accidents mortals –un menys que l’any anterior– amb el resultat de 216 persones mortes, la qual cosa suposa un descens del 6,5% respecte del mateix període de l’any 2020. Per comunitats autònomes, s’observa un increment de les xifres de morts a Illes Balears, Madrid, País Basc, Galícia, Múrcia o Castella-la Manxa, destacant els 10 morts més respecte al 2020 a la Comunitat de Madrid i els 7 de Balears. Les majors reduccions es registren a Catalunya (12 morts menys), Andalusia (també 12 menys) i la Comunitat Valenciana (-8).
Altres aspectes a destacar són l’increment de morts en vies de gran velocitat (64 morts en 2021 enfront dels 60 de 2020) i l’augment notable de les morts en motos i ciclomotors (creixen un 46%, dels 39 morts en 2020 als 57 en 2021). Aquest creixement contrasta amb la reducció de la sinistralitat mortal en altres col·lectius vulnerables com els vianants o els ciclistes.
El balanç alerta també de les xifres registrades per Setmana Santa. Durant aquest període, 32 persones han perdut la vida en les carreteres. Aquesta dada se situa clarament en nivells anteriors a la pandèmia, tot i que la DGT reconeix que el nombre de desplaçaments de llarg recorregut s’ha reduït un 46% respecte a l’any 2019.
Conclusions
En la seva reflexió inicial sobre les dades recollides i la seva comparació a llarg termini, l’informe recull dues conclusions:
- La reducció del nombre de víctimes mortals durant la pandèmia no és extraordinària, malgrat la situació de restriccions de la mobilitat.
- S’aprecia una frenada en la reducció de la sinistralitat. En la mesura en què les restriccions a la mobilitat es relaxen, sembla que la mortalitat en la carretera torna a nivells prepandèmics.
Davant aquesta situació i si no s’implementen mesures, l’informe assenyala que aviat es farà evident la dificultat d’aconseguir l’objectiu fixat per la Comissió Europea per a 2030 de reduir un 50% el nombre de morts en accident de trànsit. Per aquest motiu, insisteix a aplicar la bateria de mesures recollides en 2017 pel RACC en l’informe 20 mesures per al 2020.