Informe. La sinistralitat durant l’any 2021. Tornem a ser allà on érem
En un any encara marcat per la pandèmia de coronavirus, 2021 ha estat el segon millor any en xifres de sinistralitat viària a Espanya. El nou horitzó fixat per a la Comissió Europea és reduir la xifra de morts un 50% per a 2030.
18/01/2022
Resultats
Segons el balanç provisional de morts a 24 hores a la carretera, que ofereix la Dirección General de Tráfico (DGT) a l’inici de l’any, hi ha hagut a Espanya 921 accidents mortals el 2021, que han acabat amb la pèrdua de 1.004 vides humanes i 3.728 ferits greus. La mateixa DGT afirma que ha estat el segon millor any de la sèrie històrica, només per darrere de 2020. No obstant això, tots dos anys han estat excepcionals pel fet que han estat marcats per la pandèmia de la COVID-19 i les restriccions a la mobilitat que ha comportat (l’estat d’alarma va decaure definitivament el 8 de maig de 2021).
Entre les dades registrades, destaquen les diferències entre comunitats autònomes: en la comparativa amb 2019, la comunitats que més redueixen la xifra de morts en termes percentuals són La Rioja (-50%), Comunitat de Madrid (-28%), Aragó (-25%) i Catalunya (-23%). Per contra, es registren increments significatius a Cantàbria (+44%) Balears (+40%) i Castella-la Manxa (+26%).
La majoria dels accidents s’ha produït a les vies convencionals, que mai han representat menys del 70% de les morts. Aquestes vies, segons la DGT, suporten el 45% del trànsit. Les vies de gran capacitat (autopistes i autovies) n’absorbeixen la major part (55%) i, en canvi, han representat entre el 21 i el 28% de la sinistralitat mortal, segons els anys. Finalment, cal destacar el gran pes que han tingut les víctimes vulnerables (vianants, ciclistes i usuaris de ciclomotors i motocicletes), que incrementen la xifra de morts un 17% respecte el 2020.
A Catalunya, la tornada a la normalitat de la mobilitat després de la pandèmia no ha significat la tornada al mateix nivell de 2019, sinó que s’ha produït una reducció notable (un -23%). S’ha passat dels 175 morts de 2019, a 108 en 2020 i 135 en 2021.
Conclusions
Les conclusions de l’informe destaquen principalment l’impacte de la pandèmia de la COVID-19 en les xifres de sinistralitat en els dos últims anys i el nou objectiu de reducció del 50% de la mortalitat fixada per la Comissió Europea.
Per aconseguir-ho, el RACC considera plenament vigents gran part de les mesures proposades recollides a l’informe 20 mesures per al 2020, que va publicar el 2017. A més, considera que cal començar a reflexionar sobre quines polítiques hauran de plantejar-se en el futur immediat per continuar avançant cap a l’objectiu últim: zero víctimes mortals en accidents de trànsit el 2050.