Informe. Balanç de siniestralitat de la Semana Santa 2022

En una Setmana Santa caracteritzada per la recuperació de la mobilitat a nivells prepandèmics, s’han registrat 29 víctimes mortals i 96 ferits hospitalitzats. La sinistralitat mortal entre l’1 de gener i el 19 d’abril mostra un increment de quatre víctimes mortals en relació amb les dades de 2019.

21/04/2022

Resultats

La mateixa Dirección General de Tráfico (DGT) ha destacat que la Setmana Santa 2022 ha suposat la superació de la situació de mobilitat anterior a la pandèmia, amb el nombre de desplaçaments més elevat des que es tenen registres (2008) i una mobilitat un 6% superior a la registrada el 2019. Malgrat tot, el nombre d’accidents mortals ha estat el mateix i el nombre de víctimes mortals lleugerament superior. En relació a 2021, la sinistralitat mortal s’ha reduït respecte a la Setmana Santa de l’any passat. Tot plegat, ens situa en un escenari d’estancament de la sinistralitat mortal.

La major part d’aquests accidents s’ha produït en carreteres convencionals (21 morts, un menys que el 2021 i dos més que
el 2019). La majoria de morts viatjaven en turisme (12), però destaquen també els vianants (6 morts) i els vehicles de dues rodes a motor (moto i ciclomotor, també amb 6 morts). Per territoris, Catalunya i Castella i Lleó s’han situat al capdavant de la sinistralitat mortal a Espanya (6 morts), seguides d’Andalusia i Aragó (4 morts).

Malgrat la lleugera reducció de la sinistralitat mortal per Setmana Santa, les dades acumulades fins al 19 d’abril no són gens esperançadores: a 19 d’abril ja s’havien registrat 305 morts en accidents de trànsit en vies interurbanes, 4 més que el 2019. Aquest increment respon principalment a les males dades de gener, quan es van produir 27 morts més que el 2019. L’informe del RACC recull la segmentació de dades per tipus de vehicle, carretera, tipologia d’accident i comunitat autònoma.

Entre les dades analitzades per l’informe destaca l’increment del número de morts en autopistes i autovies, que ha passat de 68 el 2019 a 100 en els primers mesos de 2022. En el cas de Catalunya, destaca la concentració de morts a l’AP-7, degut principalment a la mort de tres persones en un mateix accident i als casos excepcionals de morts per atropellament.

Conclusions

A les conclusions de l’informe es destaca que, malgrat que les dades actuals són pitjors que les del 2019, encara es
poden revertir per obtenir un descens notori de la sinistralitat i, d’aquesta manera, avançar de manera clara cap a l’objectiu europeu de reducció del 50% dels morts el 2030.

En aquest sentit, el RACC insisteix que calen noves mesures per aconseguir la fita dels 0 morts en carretera el 2050. Entre les mesures ja proposades anteriorment destaca un pla específic de seguretat dels motociclistes, un accés gradual al permís de conduir, una revisió a fons del procés formatiu i noves inversions en infraestructures.