Informe. Balanç de sinistralitat estiu de 2022

Les dades de sinistralitat dels mesos de juliol i agost a Espanya confirmen l’increment preocupant de les xifres de sinistralitat en carretera. Les dades acumulades fins al 31 d’agost registren 693 accidents de trànsit en els quals han mort 753 persones, un increment del 6,4% respecte a les dades de 2019. L’informe també actualitza les xifres de sinistralitat a l’AP-7 a Catalunya.

19/09/2022

Aquesta nova edició del balanç de sinistralitat pren 2019 com a principal any de referència, últim any de normalitat en la mobilitat abans de la pandèmia. Cal tenir en compte que l’estat d’alarma, amb les restriccions de mobilitat corresponents, no es va aixecar fins el 8 de maig de 2021 i, en conseqüència, no és un any estrictament comparable amb l’actual.

Sinistralitat a les carreteres espanyoles

Durant els mesos de juliol i agost van morir a les carreteres espanyoles 225 persones, 10 més que el 2019 (un 4,7% més). Aquest increment no pot atribuir-se únicament a l’augment de trànsit (un 2,4% més de desplaçaments de llarg recorregut) sinó que cal tenir en compte d’altres factors: distraccions, excés de velocitat, consum de begudes alcohòliques…, i també mancances en les infraestructures.

Les xifres acumulades en els vuit primers mesos de l’any situen la perspectiva de finalitzar l’any amb unes dades no massa favorables quant al nombre de víctimes mortals i allunyades de l’objectiu europeu, sempre en l’horitzó, de reducció en un 50% el 2030.

El cas de l’AP-7 a Catalunya

A Catalunya, a diferència de l’acumulat en el conjunt d’Espanya, l’estiu ha comportat un menor nombre de víctimes mortals que el 2019. En total, durant els mesos de juliol i agost hi ha hagut 34 víctimes mortals, 6 menys que en els mateixos mesos del 2019. Això ha situat el total de víctimes acumulades el 31 d’agost en 115, enfront de les 122 de fa tres anys. Una reducció de gairebé el 6%.

Bona part d’aquests accidents s’han acabat concentrant a l’AP-7, via on s’ha produït el 17,4% de les víctimes mortals i que continua sent la carretera que encapçala el rànquing a Catalunya. Si afegim les autopistes on es va alliberar el peatge, la dada puja fins al 21,7%.

Conclusions

Davant les dades de sinistralitat registrades entre gener i agost del 2022, el RACC insisteix en la necessitat d’aturar la pèrdua de vides humanes derivades del trànsit a les carreteres i recorda que calen més mesures per assolir l’objectiu dels zero morts en carretera l’any 2050.

El Club considera que cal aplicar mesures ja proposades anteriorment, com un pla específic de seguretat per a motociclistes, un accés gradual al permís de conduir, una revisió a fons del procés formatiu…, a més de noves inversions en infraestructures que millorin la seguretat viària i persistir en la conscienciació i educació de les persones. En definitiva, és necessari fer nous esforços per revertir la situació actual i tornar al camí dels descensos notables de la sinistralitat mortal.