Informe. Balanç de sinistralitat estiu de 2023

La mobilitat per carretera en els mesos de juliol i agost de 2023 ha registrat un rècord històric amb 96,6 milions de desplaçaments. En aquest període, han mort 234 persones, un 3,1% més que el juliol i agost de 2022. L’acumulat anual fins al 19 de setembre presenta un increment del 2,1% en relació amb els vuit primers mesos de l’any anterior.

26/09/2023

Sinistralitat mortal a Espanya

El major número de morts s’ha produït en les carreteres d’Andalusia, Catalunya, Madrid, Castella i Lleó i la Comunitat Valenciana, comunitats que tenen en comú una forta incidència del turisme. En comparació amb l’any passat, destaca la reducció de morts a Castella i Lleó, Andalusia, Aragó i Castella-la Manxa, enfront de l’increment a Extremadura, Madrid, la Comunitat Valenciana i Balears.

La majoria de les morts es produeixen a les vies convencionals, tot que amb una reducció del 6% en relació a les dades de 2022. Per contra, la mortalitat en autopistes i autovies s’ha incrementat un 34%. Per tipus de vehicle, destaquen els increments de morts vianants (10%) i que viatjaven en turisme (8,7%) i bicicleta (5%). Per altra banda, descendeix lleugerament la mortalitat de motoristes (-5%).

A dia 19 de setembre, han mort en les carreteres espanyoles 802 persones, un 2,1% més que en el mateix període de 2022. Aquesta tendència allunya a Espanya de l’objectiu europeu de reducció del 50% dels morts en 2030 respecte a 2019.

La sinistralitat mortal a les carreteres catalanes

Catalunya s’ha escapat per la mínima d’aquesta tendència negativa de l’estiu, amb una mort menys que l’any passat. En el conjunt de l’any la tendència és bastant més positiva que en el conjunt d’Espanya, amb 104 morts fins al 31 d’agost i un descens del 9,6% respecte a 2022.

L’anàlisi del Servei Català de Trànsit destaca el repunt de les morts de motoristes, i la reducció del nombre de ciclistes i vianants que han mort en les vies interurbanes. També destaca el retorn a la “normalitat” en el nombre de víctimes mortals a l’autopista AP-7

Conclusions

Davant les dades registrades en els mesos d’estiu, el RACC insisteix en la necessitat d’aturar la pèrdua de vides humanes derivades del trànsit a les carreteres. Per aquesta raó, insisteix en mesures ja proposades anteriorment, com un pla específic de seguretat per a motociclistes, un accés gradual al permís de conduir o una revisió a fons del procés formatiu.

Les conclusions de l’informe destaquen també la necessitat de noves inversions en infraestructures que millorin la seguretat viària i persistir en la conscienciació i educació de les persones. En definitiva, és necessari fer nous esforços per a revertir la situació actual i tornar al camí dels descensos notables de la sinistralitat mortal.