Informe. Balanç de sinistralitat estiu de 2024: uns resultats negatius

Les dades de sinistralitat viària de l’estiu de 2024 a Espanya recullen un increment de la xifra de sinistres i víctimes mortals a la carretera, seguint la mateixa tendència d’anys anteriors en aquests mesos. La tendència és diferent a Catalunya, amb una reducció de morts respecte a l’estiu de 2023.

26/09/2024

Nou increment de morts a les carreteres espanyoles

Els estius dels quatre últims anys, des de la superació de la pandèmia, han registrat increments consecutius tant de la mobilitat com de les xifres de sinistralitat. En els mesos d’estiu de 2024 (juliol i agost), s’ha assolit un augment de la mobilitat del 4,4%, mentre que la xifra de morts s’ha situat en 241, tres més que el 2023. Aquestes dades se situen per sobre dels nivells previs a la pandèmia, en passar d’una mitjana de 233 morts en el període 2017-2019 a una de 235 entre 2022 i 2024.

Com és habitual, la distribució territorial de la sinistralitat mortal presenta diferències significatives. El 52,7% del total de morts es concentren en quatre comunitats: Andalusia (46 morts), Castella i Lleó (30), Comunitat Valenciana (27) i Catalunya (24). D’aquestes quatre, només a Catalunya s’ha registrat una reducció en el nombre de morts respecte el 2023 (9 menys). La comunitat amb un descens més important és Madrid (-10) i els principals creixements s’observen a Castella i Lleó (+8) Comunitat Valenciana (+8), la Regió de Múrcia (+8) i Andalusia (+7).

La majoria de morts s’han produït en vies convencionals, amb un creixement del 2,9% respecte a l’any anterior. El nombre de víctimes mortals que viatjaven en turisme ha caigut un 13,4%; per contra, els morts en modes vulnerables (vianants, bicicleta, ciclomotor i motocicleta) han augmentat un 6,7%. Destaca especialment l’increment dels morts per accidents de motocicleta, que creixen un 25%. La mayoría de fallecidos se han producido en vías convencionales, con un crecimiento del 2,9% respecto al año anterior. El número de víctimas mortales que viajaban en turismo ha caído un 13,4%; por el contrario, los fallecidos en modos vulnerables (peatones, bicicleta, ciclomotor y motocicleta) han aumentado un 6,7%. Destaca especialmente el incremento de los muertos por accidentes de motocicleta, que crecen un 25%.

A Catalunya, els 9 morts en els mesos d’estiu suposen un descens del 27,3% respecte a les dades de 2023. Destaquen també l’elevada xifra de motoristes morts i la “normalització” de la sinistralitat mortal a l’AP-7, amb 3 morts en el període gener-agost enfront dels 9 de 2023.

Conclusions

L’informe assenyala que, tot i que s’ha moderat la tendència dels últims anys, el balanç a Espanya no és positiu i aquestes xifres dificulten aconseguir el repte europeu de reduir la xifra de morts a la carretera en un 50% durant aquesta dècada.

Davant les últimes xifres, el RACC insisteix que cal adoptar més mesures per poder assolir la fita dels zero morts a la carretera el 2050. Algunes d’aquestes accions ja han estat proposades anteriorment: la posada en marxa d’un pla específic de seguretat per a motociclistes, la implantació de l’accés gradual al permís de conduir o la revisió a fons del procés formatiu, que hauria d’incorporar la formació continuada. També destaca el reforç de la vigilància a les carreteres, noves inversions en infraestructures i persistir en la conscienciació i l’educació de les persones.