Informe. Balanç de sinistralitat Setmana Santa 2024
Malgrat la reducció de la xifra de morts per Setmana Santa, les dades de sinistralitat viària registrades el primer trimestre de l’any recullen un increment de la mortalitat del 15,5% a Espanya respecte a l’any anterior. La tendència és diferent a Catalunya, amb un 21% menys de morts que un any enrere.
24/04/2024
Sinistralitat a l’alça a les carreteres espanyoles
Aquesta Setmana Santa han mort a les carreteres espanyoles un total de 28 persones en 25 sinistres, set menys que l’any anterior. En aquest període s’han produït 15,4 milions de desplaçaments de llarg recorregut, una xifra lleugerament inferior a la de l’any passat. En els tres primers trimestres de l’any han mort a les carreteres espanyoles 261 persones, 35 més que l’any passat, el que implica un increment del 15,5%. Aquest percentatge és el més elevat dels últims 15 anys (sense comptar 2022, condicionat per les dades de pandèmia).
Les dades a 16 d’abril (data de redacció de l’informe) permeten aprofundir una mica més en l’evolució de la sinistralitat. Fins aquesta data s’han registrat 311 morts en accidents de trànsit, la qual cosa suposa un 12,7% més que l’any passat. La major part d’aquest increment respon al fort creixement de la sinistralitat en autopistes i autovies respecte al mateix període de l’any anterior (+50,8%). A les carreteres convencionals, l’increment ha estat del 1,4%. Per tipus de vehicle, destaquen els increments de la sinistralitat en turismes (+10,5%) i, especialment, motocicletes (+20,7%). Per contra, descendeix el nombre de morts entre vianants i persones que circulaven en ciclomotor.
A les carreteres de Catalunya no s’han registrat víctimes mortals per Setmana Santa i l’acumulat al final del primer trimestre mostra un descens del 21% respecte al mateix període de l’any anterior. A 15 d’abril, la reducció continua sent notable i pròxima al 19%. Destaca especialment la contenció de la taxa de mortalitat de les motocicletes.
Conclusions
L’informe destaca tres fets clau en l’evolució de la sinistralitat a Espanya: el fort increment de morts a les vies d’alta capacitat (autopistes i autovies), el també notable increment de motoristes morts i el percentatge relativament important de conductors de turisme que no es corden el cinturó de seguretat.
El RACC insisteix de nou en la necessitat d’adoptar més mesures per aconseguir la fita de les zero morts en carretera el 2050. Algunes d’aquestes mesures ja han estat proposades anteriorment, com la posada en marxa d’un pla específic de seguretat per a motociclistes, la implantació d’un accés gradual al permís de conduir, o una revisió a fons del procés formatiu, que també incorpori la formació continuada. A més, insisteix en la necessitat de realitzar noves inversions en infraestructures que millorin la seguretat viària i en la vigilància de les carreteres. «És probable que hagi arribat el moment d’haver d’anar més enllà de les cridaneres campanyes de seguretat viària», assenyala per finalitzar.
Veure dades detallades i conclusions completes a la documentació adjunta.