Informe. 2n Baròmetre RACC de la mobilitat en VMP a Barcelona i als seus accessos

El RACC ha analitzat els hàbits i opinió de les persones que es desplacen en patinets i altres vehicles de mobilitat personal (VMP) per la ciutat de Barcelona i voltants. Entre les conclusions de l’estudi destaca el reconeixement del 60% d’usuaris que circulen més ràpid del permès.

Objectius

El creixement exponencial de la utilització dels VMP a les ciutats està comportant una transformació en la forma i en el fons de la mobilitat que afecta fonamentalment la seva convivència amb vianants i ciclistes.

Tot i que s’entén que l’ús dels VMP com a part de la solució als problemes de mobilitat urbana i metropolitana (sobretot de la darrera milla), l’anàlisi i seguiment d’aquest fenomen ha de fer reflexionar sobre com es relacionen amb la resta d’usuaris de la mobilitat de la ciutat i amb els altres usos de l’espai públic. Aquesta reflexió compartida ha de permetre intuir millores en la ordenació i regulació de la seva utilització i avançar en mesures que simplifiquin les friccions que es detecten amb els altres modes i usos.

El “2n Baròmetre RACC de la mobilitat en VMP a Barcelona i als seus accessos” analitza la relació d’aquest nou mode de transport amb la resta de la mobilitat de la ciutat amb l’objectiu de monitoritzar el seu ús, visualitzar les seves virtuts i les seves problemàtiques, i intentar donar llum a les fortaleses i amenaces de l’ús del VMP. El RACC ha observat més de 4.500 VMP als carrils bici de dins de la ciutat i dels seus accessos i ha fet 800 enquestes a usuaris d’aquesta nova tipologia de vehicles.

Conclusions

Entre les conclusiones de l’estudi destaquen les següents:

  • S’ha observat que un 29% d’usuaris fa servir la vorera, tot i no estar permès, en lloc d’anar pel carril de la calçada quan comparteix espai amb altres vehicles. De fet, el 75% dels enquestats reconeixen que en algunes ocasions circulen per la vorera amb el VMP en marxa.
  • Un 16% afirma que té el vehicle trucat per poder anar a més velocitat.
  • El 32% declara no conèixer la normativa de circulació, malgrat que la xifra millora respecte del 2021 (quan se situava en el 51%).
  • El 60% dels usuaris de VMP enquestats pensen que per poder circular, la formació hauria de ser obligatòria per a aquells que no tenen permís de conduir i, per tant, no coneixen la normativa.
  • La majoria dels qui es desplacen en patinet no estan satisfets ni amb la xarxa de carrils bici disponible ni amb el seu disseny, i més de la meitat no consideren satisfactòria la convivència amb altres usuaris.
  • El 62% afirma que abans de fer servir el VMP ja optaven per altres mitjans sostenibles (transport públic, a peu o en bicicleta).
  • 9 de cada 10 persones que es mouen en patinet valoren negativament que no hi hagi un servei de sharing a Barcelona i a la seva àrea metropolitana.

Recomanacions

L’informe del RACC inclou també una sèrie de recomanacions per a contribuir a la integració d’aquesta nova manera de transport en la mobilitat urbana. Les recomanacions es divideixen en quatre punts principals:

1. Augmentar els desplaçaments en VMP

  • És necessari garantir que la xarxa ciclista, per la qual també circulen els patinets, sigui de qualitat:
    • És necessari que sigui coherent i accessible: amb cruïlles i rotondes ben planificades per evitar discontinuïtats.
    • Cal que sigui segura: s’hauria de situar a la calçada, segregada del trànsit i amb visibilitat als encreuaments.
    • La xarxa hauria de ser directa i que garanteixi que els desplaçaments es poden fer en menys temps i distància
    • .Hauria d’estar ben senyalitzada específicament per a VMP/ciclistes (límits de velocitat i prioritats)
    • També cal que resulti atractiva, que generi confiança a l’usuari i amb bon manteniment, minimitzant detencions (menys parades)
  • Caldria complementar-la amb una xarxa d’estacionaments segurs i còmodes:
    • Que disposi d’infraestructura de recàrrega
    • Que estigui situada a la via pública i també amb xarxa de pàrquings públics (SABA/BSM)
    • Que s’incorpori a les estacions de transport per fomentar la mobilitat intermodal

2. Millorar l’educació i la formació

  • S’hauria d’impulsar l’educació viària a les escoles amb èmfasi en la correcta circulació amb VMP (+16 anys) i bicicleta
  • Caldria oferir cursos gratuïts bàsics sobre la normativa de circulació per a aquells usuaris de VMP que no tinguin carnet de conduir
  • Són necessàries campanyes de sensibilització per difondre la normativa bàsica de circulació i la importància de l’ús d’elements de protecció, així com millorar la convivència mitjançant accions efectives per minimitzar els mals hàbits de comportament

3. Actuar davant dels accidents i els robatoris

  • Cal treballar perquè l’assegurança de responsabilitat civil sigui obligatòria
  • S’hauria de fomentar el registre de VMP per minimitzar el risc de robatoris i facilitar la recuperació dels vehicles sostrets

4. Promoure el desplegament del patinet compartit a l’àmbit urbà i metropolità

  • La tecnologia ha de permetre: l’estacionament ordenat (àrees delimitades per evitar la saturació a l’espai públic), la conducció responsable (controlant l’ús correcte de la velocitat i les vies de circulació) i evitar el vandalisme
  • Caldria crear tarifes dinàmiques: per distància en lloc de temps (per ajudar a evitar velocitat excessiva)
  • Cal generar i aprofitar dades per millorar el servei, recopilant la informació sobre els hàbits de conducció que s’hauran de compartir per millorar la planificació general, l’explotació i la gestió del servei.