Informe. La sinistralitat en vies interurbanes durant l’any 2023

L’anàlisi de la sinistralitat viària en vies interurbanes el 2023 presenta descensos lleugers en la xifra de morts en els tres territoris analitzats: Espanya, Catalunya i Barcelona. Malgrat la reducció de la mortalitat, les dades se situen lluny dels objectius europeus actuals.

25/01/2024

Sinistralitat a les carreteres espanyoles

Superada la pandèmia, el nombre de morts a les carreteres espanyoles ha tornat a créixer i s’ha situat fins i tot per sobre del nivell de 2019: 1.145 persones mortes el 2023, enfront les 1.148 de 2022 i les 1.101 de 2019. Aquest fenomen té a veure amb l’increment de la mobilitat a les carreteres, que el 2023 ha assolit un rècord històric amb 448 milions desplaçaments de llarg recorregut (2% més que el 2022).

Davant aquestes xifres, l’informe del RACC assenyala que “clarament, no s’ha aconseguit un objectiu de reducció de la sinistralitat mortal que ens acosti al fixat per a l’horitzó de 2030: reduir en un 50% les víctimes mortals a la carretera respecte l’any 2019, almenys a les vies interurbanes”. En aquest sentit, assenyala que les tres víctimes menys que el 2022 representa un estancament en la necessària reducció de l’accidentalitat greu.

Sinistralitat a les carreteres catalanes

La situació a Catalunya ha estat diferent al conjunt d’Espanya: les 150 persones mortes a les carreteres el 2023 se situen significativament per sota de les xifres registrades el 2019 (175 morts). En relació a 2022, el nombre de defuncions s’ha reduït en 10 persones.

L’informe posa el focus en els vehicles de motor de dues rodes (ciclomotors i, sobretot, motocicletes), en els quals han mort 52 persones, per damunt tant de les xifres de 2022 (46 morts) com de 2019 (49 morts).

Sinistralitat a la ciutat de Barcelona

A la ciutat de Barcelona han mort 20 persones, tres menys que l’any passat i dues menys que el 2019. Després d’uns anys en què els motoristes encapçalaven clarament el nombre de víctimes mortals, el 2023 han estat els vianants els que han pres el relleu, amb un total de nou víctimes. Amb tot, han estat vuit les persones que han mort als carrers de la capital catalana mentre circulaven en moto.

Conclusions

A les conclusions de l’informe, el RACC assenyala que les xifres de morts a Espanya “no són bones notícies si sincerament es vol aconseguir l’objectiu europeu de reducció del 50% de les víctimes de 2019”. A Catalunya, destaca que la situació ha estat diferent i s’ha aconseguit una reducció més que notable del nombre de víctimes a les vies interurbanes. No obstant això, reconeix que les xifres de sinistralitat viària urbana rebaixen les bones dades del conjunt de la sinistralitat viària i es pregunta si passarà el mateix a la resta d’Espanya.

Sigui com sigui, indica que “sembla que les mesures de lluita contra la sinistralitat aplicades fins ara han arribat al seu límit” i assenyala que caldria replantejar-se els pròxims passos. Entre d’altres mesures, assenyala la necessitat de continuar actuant sobre determinats col·lectius (els dels modes vulnerables), així com posar-se ferms en l’ús del cinturó de seguretat i insistir en la perillositat de les distraccions.