Informe. La sinistralitat viària durant l’any 2024
L’anàlisi de la sinistralitat viària en vies interurbanes a Espanya el 2024 recull un increment del 1,2% en el número de morts respecte a 2023, en un context de nou increment de la mobilitat. Per contra, a Catalunya i la ciutat de Barcelona s’ha aconseguit millorar les xifres de l’any anterior.
29/01/2024

Sinistralitat viària a Espanya: dificultats per reduir la mortalitat
La DGT ha destacat que 2024 ha marcat una fita en el número de desplaçaments, amb un increment del 3,15% respecte a 2023 i els registres més elevats de la sèrie històrica. Malgrat l’increment de desplaçaments, el número d’accidents mortals s’ha reduït en 4 en comparació amb l’any passat. No obstant això, el nombre de víctimes mortals ha augmentat un 1,2% fins als 1.154 morts.
El ministre de l’Interior, Grande-Marlaska, ha titllat aquestes dades de “inassumibles”. A més, allunyen de l’objectiu de reducció de la sinistralitat mortal fixat per a l’horitzó de 2030: reduir en un 50% les víctimes mortals en la carretera respecte a 2019; almenys, a les vies interurbanes. En l’actualitat, les dades es troben un 4,8% per sobre del nombre de víctimes mortals de 2019.

Sinistralitat a les carreteres catalanes
A Catalunya, l’evolució de la sinistralitat ha estat distinta al conjunt d’Espanya. Les 136 víctimes mortals en les carreteres representen la segona xifra més baixa dels últims deu anys (la més baixa és la de 2021, un any encara marcat per les restriccions de mobilitat per la COVID-19). Respecte a 2019, any de referència per a l’objectiu europeu, la mortalitat en carretera a Catalunya ha caigut un 22,3%. També en l’àmbit urbà ha estat un any de reducció a Catalunya: un descens del -34% respecte a 2019.

Sinistralitat a la ciutat de Barcelona
La ciutat de Barcelona ha presentat en 2024 unes dades històriques quant al nombre de víctimes mortals. Les 11 morts de la capital catalana representen la xifra més baixa de les últimes tres dècades, millorant els 12 morts registrats en 2017 i 2021.

Conclusions
Les conclusions de l’estudi assenyalen que, com ja es va indicar en l’informe de 2023, les dades indiquen que “les mesures plantejades per a frenar la sagnia que suposa la sinistralitat viària estan arribant al seu límit i hem de replantejar-nos què fer”. En aquest sentit, assenyala que caldria insistir a actuar sobre determinats col·lectius (els dels modes vulnerables, motoristes principalment), reforçar de nou la conscienciació sobre l’ús d’accessoris de seguretat i insistir en la lluita contra les distraccions.
El RACC també considera que l’objectiu de zero morts en 2050 no ha de ser una cosa merament propagandística, sinó que s’han d’implantar les mesures necessàries per a fer-ho efectiu. Algunes d’aquestes mesures ja han estat proposades anteriorment, com l’elaboració d’un pla específic de seguretat per a motociclistes, l’accés gradual al permís de conduir, una revisió a fons del procés formatiu, etc., a més de realitzar noves inversions en infraestructures que millorin la seguretat viària i persistir en la conscienciació i educació de les persones.