Informe. La sinistralitat en vies interurbanes durant l’any 2022: el camí cap a les zero víctimes serà sinuós

El balanç de la sinistralitat viària en vies interurbanes el 2022 presenta conclusions diverses en funció de si es posa el focus en el conjunt del territori espanyol, sobre el català o sobre la ciutat de Barcelona. Els millors resultats es registren a Catalunya, tot i que encara lluny de l’objectiu de zero víctimes mortals.

26/01/2023

Sinistralitat a les carreteres espanyoless

El balanç final a Espanya del primer any sense restriccions de mobilitat després de la pandèmia és negatiu, tant respecte l’any anterior com en relació amb l’últim any de normalitat. El 2022 s’han produït 1.042 accidents mortals a les carreteres espanyoles, amb un balanç de 1.145 persones mortes i 4.008 ferides greus. La xifra de morts és un 4% superior a la registrada el 2019. Aquest increment de la sinistralitat es produeix en un context de major mobilitat, amb un increment del 3% del nombre de desplaçaments de llarg recorregut respecte el 2019.

Per tipus de via, la majoria dels accidents mortals es produeixen a les vies convencionals, que mai han representat menys del 70% dels morts malgrat suportar únicament el 45% del trànsit. Per tipus d’usuari, destaca el descens de motoristes (-11,2%) i d’usuaris de ciclomotor (-26,3%) morts. Per contra, vianants i usuaris de la bicicleta s’han incrementat en un 6,8% i un 10%, respectivament. L’informe del RACC recull també el detall de la distribució geogràfica de les víctimes mortals.

Siniestralitat a les carreteres catalanes

Enfront l’increment de la xifra de morts a Espanya, les dades de Catalunya recullen una reducció del 10,3% en relació a 2019, amb 157 víctimes mortals en 2022. També a Catalunya cal posar èmfasi en el cas dels vehicles de dues rodes amb motor (ciclomotors i, sobretot, motos), amb una reducció del 14,3% respecte el 2019. També cal destacar els 8 ciclistes que han mort a la carretera.

Un dels trets més importants de la sinistralitat mortal en carretera a Catalunya ha estat el gran increment de víctimes mortals que s’ha produït a l’autopista AP-7, que amb 24 morts concentra el 15% de les víctimes mortals que han produït a les vies interurbanes.

Sinistralitat a la ciutat de Barcelona

Si bé encara no es disposa de dades globals de les vies urbanes a Espanya o Catalunya, sí pot consultar-se la informació de la ciutat de Barcelona. Cal destacar l’increment notable de la sinistralitat a la capital catalana, que registra 23 morts, un més que el 2019. Destaca el col·lectiu de motoristes (16 morts), que ha duplicat el nombre de víctimes de 2021 i ha estat el més elevat dels últims cinc anys.

Conclusions

A les conclusions de l’informe, el RACC considera que “l’objectiu de zero morts el 2050 no ha de ser propagandístic, sinó que cal establir les mesures necessàries per fer-ho efectiu”. Per aquest motiu, insisteix en la necessitat d’aturar la pèrdua de vides humanes derivades del trànsit a les carreteres, posant les eines per aconseguir aquest objectiu.

Entre les mesures ja proposades anteriorment destaquen un pla específic de seguretat per a motociclistes, un accés gradual al permís de conduir o una revisió a fons del procés formatiu, així com noves inversions en infraestructures que millorin la seguretat viària i persistir en la conscienciació i educació de les persones.