Informe: La repercussió de la falta de competència en el mercat de distribució en el preu dels carburants

Informe que analitza l’alça continuada i important del preu dels carburants a Espanya des del 2009.

23/10/2012


Context

De mitjana, el setembre del 2009 el preu de venda al públic de la gasolina súper 95 i del gasoil d'automoció havia pujat un 11,7% i un 16,3%, respectivament, respecte el final del 2011, després d'incorporar l'augment de l'IVA que va entrar en vigor el primer dia de setembre.

Al marge del canvi impositiu, la causa principal de l'alça dels carburants és atribuïble a l'evolució dels preus en els mercats internacionals de productes petrolífers, cosa que ha fet que aquesta tendència hagi estat generalitzada per a tota la Unió Europea.

Malgrat aquesta pujada, el preu dels combustibles a Espanya continua sent inferior al de la majoria de països del nostre entorn, diferència que s'explica fonamentalment per la càrrega impositiva que suporten, tant per la via dels impostos especials com per la dels impostos indirectes generals (IVA).

Les diferències de preu en els carburants no s'expliquen únicament pel diferencial en la fiscalitat. Un informe recent de la Comissió Nacional de la Competència alertava sobre determinats elements que qüestionaven el funcionament competitiu del sector.

Conclusions

L'informe posa sobre la taula tres símptomes de funcionament poc competitiu del mercat que acaben perjudicant el consumidor: 

  • Els marges tan elevats d'intermediació dels operadors petrolers en relació amb els països del nostre entorn, entenent com a marge de distribució la diferència entre el preu abans dels impostos dels carburants i la cotització dels productes petrolífers als mercats internacionals
  • L'existència de divergències notables en els preus de venda al públic dels carburants segons els punts de venda, que poden obeir a causes molt diferents:

    • Distància al punt de subministrament o dimensió de l'estació
    • Densitat de població
    • Volum de trànsit
    • Nivell de renda de cada territori
    • Estructura de la propietat i especialment el grau de concentració de l'oferta
  • La simetria i velocitat de transferència dels preus dels carburants als mercats internacionals als preus de venda al públic. Es constata el fenomen anomenat "coets i plomes": les alces en les cotitzacions internacionals es transmeten ràpidament i íntegrament als preus minoristes, mentre que els descensos ho fan més lentament i, de vegades, no de manera íntegra 

Recomanacions

La Fundació RACC destaca d'altres factors que poden contribuir al funcionament poc eficient del mercat i recomana algunes accions que podrien millorar-lo:

  • El preu abans d'impostos dels carburants a Espanya està per sobre dels preus a l'Eurozona. Això fa suposar que el marge d'intermediació de les operadores a Espanya és superior al de les homòlegs de la zona euro. En canvi, els impostos per litre a Espanya són inferiors en un 23,5% als suportats de mitjana pels països de la Unió Europea. El consumidor podria obtenir una millora si els marges dels operadors espanyols fossin semblants als de la mitjana de la Unió Europea
  • Reforçar la competència en el mercat de distribució de carburants aplicant les línies de reforma que tendeixen a reduir les barreres d'entrada al mercat i fomentar l'entrada de nous competidors de naturalesa independent
  • Canviar el sistema de gestió de la CLH (Companyia Logística d'Hidrocarburs), propietària de la xarxa d'oleoductes de distribució. El fet que aquesta companyia sigui propietat dels principals operadors del sistema condiciona de manera automàtica els preus d'accés a la xarxa. La CNC apunta la necessitat que els preus d'accés a la xarxa siguin fixats pel Ministeri d'Indústria
  • Incidir en la regulació per a l'obertura de noves estacions de servei, actualment complexa i amb terminis molt llargs. També facilitar el tràmit de llicències municipals per a l'obertura d'estacions de servei als grans centres comercials
  • Avançar en el foment de la competència en el sector evitaria transferències de renda innecessàries als operadors petrolers i afavoriria consumidors i empreses