Informe: ITV a Espanya, la rigidesa de la regulació no afavoreix l’usuari
Informe que analitza si la Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV) compleix els objectius perquè va ser creada.
23/10/2014
Context
La Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV) és la revisió periòdica obligatòria de tots els vehicles de motor amb l'objectiu de verificar que les seves condicions mecàniques s'ajusten a un funcionament que garanteixi tant la seguretat viària com també el nivell d'emissions permès.
Tot i això, es desconeix amb exactitud si compleix els objectius perquè va ser creada. Un estudi de la Fundación Instituto Tecnológico para la Seguridad del Automóvil (FITSA) quantifica els accidents i víctimes evitades per les inspeccions, n'analitza el cost i com s'aconsegueixen els reptes plantejats.
Aquest article analitza si es podrien aconseguir objectius semblants amb un menor cost per a l'usuari, prenen com a punt de partida un informe de la Comissió Nacional de Mercats i de la Competència (CNMC).
Segons l'estudi de FITSA, les inspeccions fetes el 2011 van evitar 11.000 accidents de trànsit que podrien haver ocasionat almenys 11.000 ferits i 170 víctimes mortals.
Objectius
A partir de l'informe de la CNMC, l'article analitza els aspectes següents:
- Evolució del nombre d'inspeccions tècniques fetes a Espanya
- Vehicles que no han passat la ITV per segment
- Antiguitat del parc de turismes per comunitat autònoma
- Diferències en el servei de la ITV entre comunitats autònomes: model de gestió, xarxa de centres i preus
- Conseqüències de la liberalització del servei a Castella-la Manxa i Madrid
Conclusions
A partir de l'anàlisi dels indicadors disponibles, s'assenyalen les conclusions següents:
- Malgrat el creixement de les inspeccions en l'última dècada, són molts els vehicles que no passen la ITV. El 2013, un 23,3% dels turismes
- S'observen diferències molt significatives entre comunitats, tant quant al percentatge de vehicles que es presenten a la inspecció com en el percentatge de resultats positius i negatius
- Els serveis de ITV a Espanya són competència de les administracions autonòmiques, per la qual cosa els models de gestió, les condicions per a exercir l'activitat i els preus suportats per l'usuari són molt diversos
L'article conclou que la liberalització del servei tindria conseqüències positives per al consumidor, tant en el nombre d'estacions com en el preu. També podria afavorir una major predisposició de la població de passar les inspeccions.