Informe: Posicionament del RACC sobre l’impost de CO2 aprovat per la Generalitat de Catalunya
La Llei del canvi climàtic de la Generalitat de Catalunya inclou la creació d'un impost sobre les emissions de CO2 dels vehicles. El RACC analitza l'efectivitat d'aquesta mesura.
21/04/2016
Conclusions
Aquest nou impost grava les emissions teòriques nominals de CO2 –recollides en la fitxa tècnica de cada vehicle– dels vehicles subjectes a aquest impost. El RACC considera que aquest impost:
- No reduirà les emissions efectives de CO2: l'import del nou impost no depèn dels quilòmetres realment recorreguts per l'usuari (emissions de CO2 generades), sinó de les emissions nominals del vehicle (que consten a la fitxa tècnica)
- És un impost amb contradiccions. Per exemple, grava turismes i furgonetes, però no inclou els vehicles pesants, amb les emissions de CO2 més elevades de tot el parc
- Ja hi ha altres impostos que graven les emissions de CO2, com l'impost de matriculació o l'impost autonòmic d'hidrocarburs
- La normativa europea ja preveu que les emissions mitjanes dels vehicles nous es redueixin a 95 g CO2/km el 2020, data en què quedaria completament desplegat el nou impost català
- Els usuaris ja estan comprant cotxes de menors emissions de CO2: el 2015, dos de cada tres cotxes venuts a Catalunya presentaven unes emissions inferiors als 120 g CO2/km
- Cal tenir en compte els costos de gestió de l'impost
Per totes aquestes raons, el RACC confia que es retiri la introducció del nou impost en el tràmit parlamentari que ara s'inicia i se substitueixi per mesures en positiu per als usuaris.
El RACC considera que el nou impost sobre els vehicles a Catalunya no reduirà les emissions efectives de CO2 i és més partidari d'impulsar incentius per a la renovació del parc.