Tribuna RACC: “La reforma de la fiscalitat de l’automòbil, una palanca per a la reactivació econòmica”
En el marc d'una Tribuna RACC de la Mobilitat, el RACC reclama una reforma estructural dels impostos vinculats a l'automòbil per incentivar la demanda i reflotar el sector.
22/02/2012
Context
La demanda d'automòbils a Espanya ha caigut en picat des de l'any 2007, augmentant l'antiguitat del parc, amb els conseqüents efectes negatius sobre la seguretat viària i el medi ambient.
La producció, gràcies a un ajust significatiu i a les exportacions, no està caient al mateix ritme i la indústria de l'automòbil s'està configurant com el principal motor econòmic del nostre país.
En aquest context, la reforma de la fiscalitat de l'automòbil –una assignatura pendent des de fa molts anys– es perfila com una eina clau per rellançar la demanda i apuntalar un sector que és estratègic per a Espanya.
El president del RACC, Sebastià Salvadó; el director de la Fundació RACC, Miquel Nadal; i el professor de l'IESE i del CEIBS (Xangai) Pedro Nueno, presenten en una Tribuna RACC la proposta per racionalitzar i simplificar els impostos que graven l'automòbil.
Objectius
Davant la situació present, cal una solució actual i permanent. Una reforma estructural de la fiscalitat de l'automòbil contribuirà de manera clara a dinamitzar l'economia a curt i mig termini i a consolidar de manera permanent aquesta millora. La reforma proposada pel RACC s'articula en tres grans elements:
- Supressió immediata de l'impost de matriculació per rellançar la demanda.
- Afectació dels impostos especials per fomentar una mobilitat més segura i sostenible.
- Supressió progressiva de l'impost de circulació en cas d'augmentar els impostos especials sobre hidrocarburs. D'aquesta manera es gravaria més l'ús i menys la possessió.
Conclusions
La reforma de la fiscalitat que proposa el RACC milloraria de forma substancial i estable la situació actual, incidint en els aspectes següents:
- Reduiria el nombre de figures impositives que graven l'automòbil, simplificant el sistema actual.
- Gravaria més l'ús i menys la possessió, cosa que impactaria favorablement sobre el medi ambient i la seguretat viària.
- La supressió dels impostos de matriculació i circulació dinamitzaria l'activitat econòmica i promouria que les vendes se situessin en un nivell d'equilibri.
Més informació
Nota de premsa: El RACC proposa reformar la fiscalitat de l’automòbil per renovar el parc de vehicles i millorar la seguretat viària
Presentació de Miquel Nadal, director de la Fundació RACC: “La reforma de la fiscalitat de l’automòbil a Espanya: una necessitat urgent per a un sector en un atzucac”