Anàlisi: Carreteres de primer nivell, manteniment de segona?
Article que analitza la transformació de les infraestructures viàries a Espanya en els últims 30 anys i la continuïtat de la política de manteniment.
16/11/2012
Objectius
A partir de les dades proporcionades per organismes oficials i especialitzats del sector, l'estudi analitza els aspectes següents:
- La transformació de la xarxa viària a Espanya entre el 1985 i el 2012: evolució del nombre de quilòmetres de vies convencionals i d'alta capacitat
- Comparativa de nombre de quilòmetres de vies d'alta capacitat a Espanya en relació amb altres països europeus
- Evolució de la despesa pública en infraestructures viàries i comparativa amb altres països europeus
- Evolució de la despesa en manteniment i l'impacte de la crisi econòmica
A partir del 2009 la despesa de manteniment per quilòmetre a les vies espanyoles –tret de les autopistes de peatge– descendeix prop d'un 35%.
Conclusions
L'anàlisi de l'evolució de la inversió en manteniment de carreteres constata una retallada notable en aquesta partida a partir de l'any 2008, coincidint amb la crisi econòmica. Per això, l'article indica dues conclusions bàsiques:
- La despesa en manteniment ve determinada per la necessitat de mantenir una xarxa viària colossal en comparació amb els veïns europeus, la qual cosa suposa un esforç suplementari respecte de les economies competidores
- Les administracions no sembla que disposin, a mitjà termini, de recursos suficients per a fer front a aquesta tasca de manteniment
L'article atribueix aquesta situació tan preocupant a una planificació inadequada, que no va tenir en compte la sostenibilitat a llarg termini de les noves infraestructures. Per això, el repte consisteix ara a ajustar la despesa a un nivell de servei i qualitat que permeti mantenir el gran balanç de la seguretat viària dels darrers anys a Espanya que, òbviament, està relacionat amb la qualitat de la xarxa viària.