Auditoria. Avaluació d’obres urbanes: estació TAV de Girona
L’enquesta a usuaris i auditoria sobre la qualitat de les obres i la seva incidència en la mobilitat urbana indiquen que els gironins consideren insuficient la senyalització de les obres del TAV.
18/10/2011
Objectius
Les obres a la via pública constitueixen un dels elements que més afecten la mobilitat de persones i vehicles. En zones urbanes, amb una densitat elevada de trànsit, qualsevol tipus d’afectació pot generar problemes importants de congestió, si no se n’informa adequadament i es proporcionen alternatives.
L’objectiu d’aquesta auditoria és avaluar la qualitat de les obres urbanes per a motivar les administracions competents a millorar progressivament els protocols i processos d’adequació i millora.
L’avaluació de les obres al Parc Central de Girona ha analitzat tres criteris::
- Nivell d’informació proporcionada permanentment als usuaris al mateix lloc de l’obra o en el període previ a l’inici.
- Como afecta a la mobilitat en els diversos mitjans de transport i solucions aportades per a minimitzar-ne l’afectació.
- Qualitat de la senyalització des del punt de vista de la compensació i la seguretat viària.
Les obres al Parc Central de Girona, amb motiu de la construcció de la futura estació ferroviària del TAV, han estat escollides per la localització al centre del municipi, el grau d’afectació a la mobilitat urbana i la durada (més de dos anys).
Conclusions
L’avaluació de l’obra obté una puntuació global alta (84 punts sobre 100), valorada en quatre estrelles RACC:
- La informació al ciutadà ha estat molt correcta i completa (webs, veïns…). Tot i això, la baixa valoració dels conductors i vianants apunta la necessitat d’una comunicació més efectiva.
- S’han tingut en compte els diversos mitjans de transport afectats, intentant minimitzar els efectes sobre la mobilitat de les persones.
- L’apartat de senyalització, malgrat ser l’aspecte pitjor valorat dels tres, aconsegueix una puntuació acceptable. Hi ha marge de millora amb la inclusió de senyalització variable o millorant el manteniment de la senyalització vertical.
L’enquesta revela que el grup més afectat per les obres és el dels usuaris que circulen en cotxe (58%), mentre que els ciclistes són els que les valoren més positivament. El soroll i la seguretat de vianants o de ciclistes són els aspectes que, segons l’enquesta, tenen major marge de millora.
Recomanacions
La Fundació RACC suggereix a l’administració competent les actuacions següents:
- Millorar el manteniment dels senyals verticals.
- Ampliar l’espai destinat al vianant.
- Disposar d’un protocol/reglament propi de la ciutat.
- Millorar els aspectes de comunicació a l’usuari. Incidir en aspectes que mostrin la preocupació per a advertir l’usuari i facilitar-ne la mobilitat quotidiana davant d’una obra que ha de suposar una molèstia durant un període llarg de temps.
Hi ha un reglament espanyol general de senyalització d’obres, però no preveu les obres urbanes ni inclou aspectes de servei als usuaris (informació prèvia o de reorganització de la mobilitat).