Auditoria. Avaluació d’obres urbanes: estació TAV de Girona

L’enquesta a usuaris i auditoria sobre la qualitat de les obres i la seva incidència en la mobilitat urbana indiquen que els gironins consideren insuficient la senyalització de les obres del TAV.

18/10/2011


Objectius

Les obres a la via pública constitueixen un dels elements que més afecten la mobilitat de persones i vehicles. En zones urbanes, amb una densitat elevada de trànsit, qualsevol tipus d’afectació pot generar problemes importants de congestió, si no se n’informa adequadament i es proporcionen alternatives.

L’objectiu d’aquesta auditoria és avaluar la qualitat de les obres urbanes per a motivar les administracions competents a millorar progressivament els protocols i processos d’adequació i millora.

L’avaluació de les obres al Parc Central de Girona ha analitzat tres criteris::

  • Nivell d’informació proporcionada permanentment als usuaris al mateix lloc de l’obra o en el període previ a l’inici.
  • Como afecta a la mobilitat en els diversos mitjans de transport i solucions aportades per a minimitzar-ne l’afectació.
  • Qualitat de la senyalització des del punt de vista de la compensació i la seguretat viària.

Conclusions

L’avaluació de l’obra obté una puntuació global alta (84 punts sobre 100), valorada en quatre estrelles RACC:

  • La informació al ciutadà ha estat molt correcta i completa (webs, veïns…). Tot i això, la baixa valoració dels conductors i vianants apunta la necessitat d’una comunicació més efectiva.
  • S’han tingut en compte els diversos mitjans de transport afectats, intentant minimitzar els efectes sobre la mobilitat de les persones.
  • L’apartat de senyalització, malgrat ser l’aspecte pitjor valorat dels tres, aconsegueix una puntuació acceptable. Hi ha marge de millora amb la inclusió de senyalització variable o millorant el manteniment de la senyalització vertical.

Recomanacions

La Fundació RACC suggereix a l’administració competent les actuacions següents:

  • Millorar el manteniment dels senyals verticals.
  • Ampliar l’espai destinat al vianant.
  • Disposar d’un protocol/reglament propi de la ciutat.
  • Millorar els aspectes de comunicació a l’usuari. Incidir en aspectes que mostrin la preocupació per a advertir l’usuari i facilitar-ne la mobilitat quotidiana davant d’una obra que ha de suposar una molèstia durant un període llarg de temps.