Auditoria: Zona regulada d’aparcament a Tarragona

Avaluació de la qualitat del servei públic de les zones d’aparcament regulades de la ciutat de Tarragona en relació amb la mobilitat quotidiana i els hàbits dels usuaris.

27/10/2011


Objectius

L’aparcament constitueix actualment un element essencial de regulació i ordenació de la mobilitat urbana, que en els darrers anys, i arran de l’aparició del concepte de “mobilitat sostenible”, ha adquirit una funció addicional per a regular la demanda de l’ús del vehicle privat a la ciutat.

El RACC ha analitat la qualitat de la zona regulada d’aparcament al centre de Tarragona a partir del control de 218 places d’aparcament (16% del total) i d’una enquesta a uns 200 usuaris. En concret, s’han analitzat els aspectes següents: 

  • Nivell de servei als conductors.
  • Nivell de servei als altres usuaris.
  • Nivell de servei a la ciutat

Conclusions

La valoració global de l’aparcament de Tarragona resulta significativament baixa. Els resultats dels diversos aspectes indiquen:

  • Nivell de servei als usuaris de l’espai públic: l’únic amb valoració positiva, com a conseqüència dels valors reduïts que presenta la il·legalitat en l’aparcament.
  • Nivell de servei a la ciutat: no obté cap puntuació perquè la rotació mitjana de les places és molt limitada (només 3,5 vehicles per plaça al dia, respecte dels 6 mínims recomanables) i la tarifa és poc eficient. Cal establir uns criteris tarifaris adequats entre la zona blava, l’estacionament públic i el transport públic, d’acord amb els objectius de cadascun d’ells.
  • Nivell de servei als conductors: només aconsegueix un 35% de la puntuació possible. La nota final d’aquest apartat mostra la percepció dels usuaris directes en, per exemple, el temps en estacionar o la distància a què s’estaciona.

Recomanacions

  • Reordenar el disseny de les places d’estacionament regulat, definint les places de cordó i suprimint les que no compleixen les mesures mínimes per a garantir la comoditat dels usuaris (5 metres de llarg per 2 d’ample).
  • Afegir els cartells indicatius d’inici i fi de zona regulada que siguin necessaris, i indicar verticalment la presència dels parquímetres.
  • Revisar que totes les places regulades disposin d’un parquímetre a un màxim de 50 metres.
  • Dur a terme una campanya de promoció de la zona blava i millorar el servei d’atenció al ciutadà, perquè la imatge que en tenen els ciutadans sigui més positiva i per a definir-ne l’ús correcte.
  • Establir uns criteris tarifaris adequats entre la zona blava, l’estacionament públic i el transport públic, d’acord amb els objectius de cadascun d’ells.
  • Estudiar nous serveis que beneficiïn l’usuari (pagament pel mòbil) o que incorporin criteris mediambientals en la regulació (bonificació vehicles elèctrics o d’alta ocupació, etc.).