Estudi: Anàlisi de la capacitat del transport públic als accessos a Barcelona
Informe que avalua l’ocupació actual del sistema de transport metropolità i preveu la demanda de nous passatgers a partir de l’1 de gener de 2020, quan està prevista l'aplicació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a l’interior de les Rondes de Barcelona.
10/12/2019
Objectius
A partir de l'1 gener de 2020 s'activa permanentment la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a l'interior de les Rondes de Barcelona. L'objectiu d'aquesta mesura és millorar la qualitat de l'aire a la ciutat de Barcelona i la seva àrea metropolitana. Un estudi del RACC de 2017 va estimar que, avui, el nombre de vehicles sense etiqueta ambiental és de 108.000 i, per tant, aquestes restriccions afectarien unes 134.000 persones.
Malgrat la renovació del parc dels últims dos anys, els milers d'afectats per les mesures de restricció o prohibició en la mobilitat necessitaran alternatives fiables per continuar realitzant els seus desplaçaments. Per això, la Fundació RACC ha estudiat el volum de places lliures de transport públic en hora punta i la capacitat de donar servei a aquelles persones que no podran utilitzar el seu vehicle per entrar o moure's per la ciutat.
Per conèixer si el transport públic està preparat per a donar servei a aquests nous usuaris, el RACC ha analitzat la xarxa amb destinació o pas per Barcelona de Rodalies de Catalunya (Renfe), Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i Bus Exprés. S'han estudiat 42 de les 50 línies durant les hores de més activitat del dia, entre les 7.30 i les 9.30 hores del matí.
Conclusions
Les principals conclusions de l'estudi indiquen:
- Almenys 5 línies de Rodalies de Catalunya ja superen a dia d’avui el 100% de l’ocupació en el servei en hora punta del matí.
- Al Bus Exprés, l'ocupació mitjana és del 75% de 7:30 a 9:30 hores, mantenint se la demanda estable en tot el període.
- FGC té una ocupació mitjana del 63% al període pic del matí, tot i això es troben ocupacions superiors al 100% de 8:30 a 9:00 hores en el cas de les línies de l’itinerari de Terrassa.
Els resultats de l'enquesta assenyalen que el 50% dels afectats que es mouen entre Barcelona i l’entorn metropolità han decidit que faran el canvi al transport públic (Bus Exprés, FGC, Rodalies o bé Park&Ride més tren) o són indecisos.
Recomanacions
L'estudi recomana a les administracions responsables realitzar un pla d'inversió d'emergència i massiu en transport públic que incrementi el servei i la capacitat de viatges metropolitans.
El RACC aconsella que aquest pla contempli els quatre punts següents::
- Incrementar el servei, mitjançant un pla d'emergència que incrementi les freqüències i la capacitat de Rodalies, reforci prioritàriament els corredors més afectats per la implantació de la ZBE (B-23 i C-31 fins a Glòries) o augmentar la competitivitat del servei de Bus Exprés (carril Bus fins a l'Estació de Sants i l'Estació del Nord).
- Adaptar la infraestructura viària i de connexió amb el transport públic, mitjançant la creació d'un carril BUS/VAO de baix cost en el corredor del Baix Llobregat i Maresme, l'ampliació dels Park&Ride de les estacions de Renfe i FGC en l'Àrea Metropolitana de Barcelona, i oferir espais d'estacionament pròxims a les parades de Bus Exprés.
- Implementar noves tecnologies i Apps, mitjançant una aplicació que integri Renfe, FGC i Bus Exprés amb informació de la localització i l'ocupació en temps real, i l'increment de l'oferta de vehicles compartits.
- Centres de treball i usuaris, implantant mesures de flexibilització dels horaris de treball per a diluir la saturació durant l'hora punta del matí, l'incentiu del teletreball i el coworking en origen, i la difusió de campanyes informatives sobre les actuacions de millora de l'oferta de transport públic.