Jornada-debat: “Autopistes, autovies i carreteres: futurs models de gestió”

Jornada-debat organitzada pel RACC i el Consell Assessor d’Infraestructures de Catalunya, en la qual experts en infraestructures, mobilitat, transport i economia han posat damunt la taula diferents visions sobre la gestió i el finançament de les vies d’alta capacitat.

20/09/2018


Participants

Més d’un centenar d’experts i professionals en temes de mobilitat, infraestructures, associacions, entitats i representants del teixit empresarial i polític han assistit a aquest gran acte que ha tingut lloc a la seu del RACC. La jornada s’ha celebrat a pocs mesos que comencin a finalitzar les concessions de diverses autopistes de titularitat estatal, com l’AP-1, l’AP-2, l’AP-4 i l’AP-7, i de titularitat autonòmica, com la C-32 i la C-33 a Catalunya.

L’acte ha començat amb la intervenció de les dues entitats organitzadores amb les presentacions de Joaquim Llansó, vicepresident del Consell Assessor d’Infraestructures de Catalunya, i Lluís Puerto, director de la Fundació RACC.

Els experts convidats a la taula rodonda, moderada per la periodista Ariadna Oltra, han estat:

  • Sergi Saurí, director del Centre d'Innovació del Transport (CENIT).
  • José Manuel Vassallo, catedràtic de Transports de la Universitat Politècnica de Madrid.
  • Anna Matas, catedràtica d’Economia de la Universitat Autònoma de Barcelona.
  • Cristian Llàcer, CEO d'Eclipse Management.
  • Pere Macias, president de la Fundació Cercle d’Infraestructures.

La jornada també ha comptat amb la intervenció del secretari d’Estat d’Infraestructures, Transport i Habitatge del Ministeri de Foment, Pedro Saura, i del conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Damià Calvet.

Conclusions

En paraules del president del RACC, Josep Mateu, "el final de les concessions ens ha de portar un nou model de finançament millor que el que tenim ara, més just, més simple i més equilibrat territorialment. Aquest model ha de garantir la màxima qualitat de les infraestructures en termes de manteniment i de desenvolupament econòmic, sense que això representi un cost addicional per als ciutadans".

El president del Consell Assessor d’Infraestructures de Catalunya, Francisco Gutiérrez, ha destacat que "és urgent dissenyar un nou sistema de gestió de les vies d’alta capacitat que segueixi els pilars de l’eficiència i la transparència, pensant a llarg termini i tenint en compte el medi ambient".