XXIII Resultats del mapa de risc de la xarxa viària catalana

La 23a edició del mapa de risc de la xarxa viària catalana, elaborat amb la metodologia internacional iRAP, recull un augment de l’índex de risc del 5,7% respecte a l’any passat. Les conclusions recullen també el major risc de les carreteres convencionals en relació a les vies ràpides i l’elevat risc d’accidentalitat amb motocicleta.

11/12/2024

Objectius

El RACC ha presentat la 23a edició del mapa de risc de la xarxa viària catalana, elaborat amb la metodologia internacional iRAP, que analitza un any més l’accidentalitat a les carreteres. A Catalunya, l’estudi compta amb la col·laboració del Servei Català de Trànsit, del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat de Catalunya i de la Diputació de Barcelona.

La metodologia iRAP compara el nombre d’accidents greus i mortals que hi ha hagut els últims 3 anys en un tram de carretera amb el volum de vehicles que hi circulen (en termes d’intensitat mitjana diària de trànsit, IMD).

L’estudi iRAP (abans EuroRAP) es publica cada any a Catalunya des del 2002 i analitza més de 6.300 km de carreteres interurbanes de titularitat del Ministeri, de la Generalitat i de les Diputacions, on es concentra el 93% de la mobilitat del territori i on tenen lloc el 78% dels accidents amb ferits greus i víctimes mortals.

Conclusions

Entre les conclusions de l’estudio destaquen les següents:

  • En el trienni 2021-2023 els accidents greus i mortals han augmentat un 14,1%. La mobilitat global en carretera ha augmentat un 8,0%. El risc ha augmentat en un 5,7% en el global de la xarxa analitzada per iRAP.
  • Els quilòmetres de risc “alt” i “molt alt” representen el 24% de la xarxa, el mateix que en el trienni anterior. Barcelona i Girona augmenten els seus km amb risc “alt” i “molt alt”, de 25% a 27% i de 23% a 27%, respectivament. En canvi, Lleida i Tarragona els disminueixen, del 28% al 27% i del 21% a l’11%, respectivament.
  • Les carreteres convencionals (amb un sol carril per sentit) acumulen la totalitat dels trams amb risc “molt alt” i “alt”, i quasi la totalitat dels trams amb risc “mitjà”. En canvi, a les carreteres desdoblades (autovies i autopistes) pràcticament tots els trams són de risc “baix” o “molt baix”.
  • El risc de patir un accident greu o mortal en una carretera convencional és gairebé quatre vegades més alt que en una carretera desdoblada.
  • La carretera BP-1417 (l’Arrabassada) torna a situar-se com el tram amb un índex de perillositat més alt de Catalunya, degut a l’elevada accidentalitat de motos. En el 100% dels accidents amb morts i ferits greus hi participa com a mínim una motocicleta.
  • Aquest any, 676 km tenen un risc igual a zero. Per tant, en el 21% de la xarxa analitzada per iRAP no hi ha hagut cap accident mortal o greu en l’últim trienni.
  • El tram que acumula més accidentalitat greu per km (sense tenir en compte el trànsit que hi passa) es troba a l’A-2 entre l’enllaç amb l’AP-2 i l’enllaç amb la B-20, B-10 i C-32, igual que a l’estudi anterior. En els 10 trams amb més accidents s’observa una elevadíssima presència de sinistres de motocicletes i ciclomotors (75%).
  • Durant el trienni que analitza aquest estudi, en el 45% de tots els accidents de trànsit amb morts i ferits greus hi ha estat involucrada com a mínim una moto o un ciclomotor (35% en el cas dels accidents mortals). Cal tenir en compte que aquesta tipologia de vehicles representaria un 2,4% de la mobilitat global en carretera.
  • A la xarxa iRAP, el 50% dels accidents greus i mortals de moto es concentren en el 14,1% de longitud de la xarxa (897 km).
  • El tram amb més concentració d’accidents de vehicles pesants es troba a l’A-2, entre l’enllaç de ambl’AP-2 i l’enllaç amb la B-20, B-10 i C-32. El 50% dels accidents greus de vehicles pesants es concentren en només el 13,2 % de la xarxa (842 km).
  • El tram amb més concentració d’accidents de bicicletes es troba a la BV-5001, entre Martorelles i Vilanova del Vallès, un tram que també apareix al top 10 de trams més perillosos amb un índex de risc “molt alt”.

Des de l’any 2002, el RACC ha inspeccionat sota la metodologia iRAP gran part de les carreteres catalanes i espanyoles, però també d’altres països d’Europa, Àsia i Amèrica Llatina (França, Itàlia, l’Índia, Brasil, Perú, Costa Rica, Xile i Argentina, entre d’altres), amb l’objectiu de contribuir a millorar la seguretat de les xarxes viàries a nivell internacional.