Nota informativa. Sinistralitat a Barcelona el 2022

Davant la publicació del balanç de sinistralitat viària de l’any 2022 per part de l’Ajuntament de Barcelona, el RACC ha emès una nota informativa que celebra la significativa reducció de la sinistralitat viària a la ciutat en l’últim any i assenyala els principals aspectes a millorar per continuar reduint el nombre total de víctimes.

27/02/2023

Balanç 2022: descens de la sinistralitat

En la nota informativa, el RACC destaca que, superada la pandèmia, el còmput de víctimes mortals i ferits greus per sinistres de trànsit a la ciutat de Barcelona es troba en mínims històrics. Les dades registrades el 2022 a la ciutat constaten una evolució significativa a la baixa de la sinistralitat als carrers de Barcelona que caldrà consolidar en els pròxims anys, a partir de la identificació de les seves principals causes i de les corresponents accions de correcció.

En concret, la nota recull una reducció del total de sinistres amb víctimes a la ciutat en més d’un 22% el 2022 respecte l’any 2019, així com un descens del 13% en el nombre de víctimes de sinistres greus. No obstant això, l’informe lamenta profundament que encara hagin estat 195 les persones afectades (23 víctimes mortals i 172 ferides greus).

Aspectes de millora

L’informe posa el focus en els principals punts de millora per consolidar el descens de la sinistralitat en els pròxims anys. En concret, assenyala tres elements:

  • Les distraccions al volant continuen sent la principal causa dels sinistres: segons el balanç anual de l’Ajuntament, la majoria dels sinistres de trànsit causats per vehicles de motor es van produir a conseqüència d’una distracció o imprudència. El RACC proposa que es reforci la sensibilització dels usuaris per a evitar aquestes distraccions, especialment per ús del telèfon mòbil durant la conducció.
  • Bona adaptació als nous carrers 30 sense necessitat de radars: el RACC valora positivament l’adaptació dels usuaris al nou límit genèric de velocitat, que ja estava molt estès a la xarxa secundària de la ciutat. A més, el Club subratlla que la sinistralitat s’ha reduït en 2022 en absència de nous radars.
  • Un toc d’alerta: convé acompanyar els usuaris de patinets perquè el seu patró de mobilitat no repeteixi la sinistralitat que registren els usuaris de les motos. El balanç anual de sinistralitat viària destaca negativament l’augment de la presència de vehicles de mobilitat personal (VMP) en els sinistres de trànsit en més d’un 78% respecte de l’any 2019. El RACC demana que la modificació de l’ordenança municipal decirculació en tràmit tingui en compte aquesta realitat i aportarà propostes de millora respecte de les modificacions previstes per a la circulació dels patinets.

Informe complet a la documentació adjunta.