Campanya. Sistemes Avançats d’Assistència a la Conducció (ADAS)

El RACC i la FIA han presentat una campanya per donar a conèixer el funcionament i limitacions dels Sistemes Avançats d'Ajuda a la Conducció (ADAS). La campanya se centra en tres sistemes: el Sistema de Frenada d’Emergència Autònoma, l'Assistent de Manteniment de Carril i el Control de Creuer Adaptatiu.

21/10/2020


Objectius

Els Sistemes Avançats d’Assistència a la Conducció (també coneguts com a "ADAS" per les seves sigles en anglès) són tecnologies que protegeixen la seguretat de conductors, passatgers, ciclistes i vianants. Segons dades de la Comissió Europea, tenen el potencial de salvar més de 25.000 vides i evitar 140.000 ferits greus a Europa en un període de 15 anys.

Per aconseguir millores en seguretat viària amb aquests sistemes, és necessari que els ciutadans entenguin les seves funcionalitats i beneficis i, alhora, les seves limitacions per tal que en facin un ús adequat. En aquest sentit, un estudi de la FIA indica que la gran majoria dels conductors desconeixen com funcionen els ADAS malgrat que aquests sistemes ja estan presents en alguns models de vehicles i aviat seran obligatoris.

Contingut

La campanya del RACC i la Federació Internacional de l’Automòbil (FIA) té l’objectiu de donar a conèixer els sistemes intel·ligents de seguretat que seran obligatoris a Europa en tots els nous models de vehicles a partir de l’any 2022, i en tots els vehicles que es fabriquin a partir del maig del 2024. Es focalitza en tres sistemes ADAS:

Sistema de Frenada d’Emergència Autònoma:

  • Funcionament: Emet una alerta en cas de detectar la presència d’algun obstacle a la carretera i, si el conductor no reacciona, intervé de manera automàtica frenant el vehicle. Malgrat que no sempre és possible evitar el xoc, el fet de frenar amb força redueix significativament la gravetat de la col·lisió.
  • Limitacions: Els conductors han d’informar-se de les característiques del sistema que incorpora el seu vehicle, ja que alguns únicament detecten vehicles i altres també identifiquen vianants i ciclistes però amb diferents nivells de rendiment.

Assistent de Manteniment de Carril:

  • Funcionament: Alerta al conductor en cas que comenci a desviar-se involuntàriament del seu carril i retorna el vehicle a la posició correcta amb un moviment suau.
  • Limitacions: El bon funcionament d’aquest sistema és limitat quan les condicions de la via són canviants, per exemple en carreteres amb moltes corbes successives.

Control de Creuer Adaptatiu:

  • Funcionament: Manté una velocitat constant en el vehicle i alhora identifica els vehicles de l’entorn per adaptar-se a la velocitat del trànsit.
  • Limitacions: El conductor ha de ser conscient que aquest sistema té limitacions de funcionament quan hi ha males condicions meteorològiques i quan es circula en una rotonda o bé a velocitats molt baixes o molt elevades. 

La campanya

La campanya consta de diverses imatges i vídeos animats que es difondran per mitjà dels canals de comunicació digitals del RACC. Els continguts pretenen incrementar el grau de coneixement dels sistemes ADAS entre els ciutadans i la confiança en aquestes tecnologies.

Les imatges i vídeos inclouen missatges com aquest: “Un bon amic et fa anar pel bon camí. Els ADAS, també, gràcies a l’Assistent de Manteniment de Carril. Familiaritza’t amb tots els Sistemes Avançats d’Assistència a la Conducció. Hi pots confiar. Com en un amic”.


Sistema de Frenada d’Emergència Autònoma

Assistent de Manteniment de Carril

Control de Creuer Adaptatiu

Más información

 Nota de premsa. El RACC i la FIA presenten una campanya per donar a conèixer les noves tecnologies d?ajuda a la conducció que poden salvar milers de vides
 Cartells de la campanya