Estudi. Eficiència del Sistema de Frenada Automàtica d’Emergència

L’AEBS és, segons els experts, un dels avenços més significatius en matèria de seguretat dels vehicles des del cinturó de seguretat i el coixí de seguretat.

27/11/2015


Descripció

El sistema de frenada automàtica d'emergència (AEBS) actua de dues maneres:

  • Primer, ajuda a evitar els accidents identificant amb antelació les situacions crítiques i avisant el conductor.
  • Segon, redueix la gravetat de les col·lisions que no es poden evitar frenant el vehicle automàticament.

 El RACC ha mostrat en una demostració al carrer els beneficis del sistema AEBS i ha presentat un estudi que analitza l'efectivitat del sistema i la seva incidència en les xifres de sinistralitat viària.

Objectius

L'estudi del RACC analitza els aspectes següents relacionats amb aquesta tecnologia de seguretat: 

  • Funcionament de l'AEBS
  • Disponibilitat de l'AEBS en l'oferta de turismes a Espanya i cost mitjà
  • Xifres de sinistralitat viària a Espanya i Catalunya segons el tipus d'accident i el mitjà de desplaçament
  • Cost econòmic de l'accidentalitat
  • Estimació de l'eficiència de l'AEBS i el benefici econòmic

Conclusions

Les conclusions principals de l'estudi indiquen:

  • Les tipologies d'accidents en què l'AEBS és més eficaç són les col·lisions de vehicles en moviment (posteriors, múltiples, o en caravana), la col·lisió de vehicles-obstacle a la calçada i els atropellaments de vianants
  • Si tots els turismes i furgonetes del parc automobilístic espanyol durant el 2014 haguessin portat instal·lada aquesta tecnologia, s'haurien pogut salvar potencialment 272 vides, i haver evitat un de cada cinc accidents de trànsit
  • Aquesta reducció de l'accidentalitat hagués suposat el 2014 un estalvi de 1.172 milions d'euros. A Catalunya, l'estalvi hauria estat de 208,7 milions
  • La disponibilitat de l'AEBS en l'oferta de turismes a Espanya encara té un gran marge de millora: el 2014, només un de cada tres vehicles matriculats a Espanya el tenien disponible

Consells

L'estudi del RACC inclou una sèrie de consells del RACC als diversos agents implicats en la seguretat viària:

  • A l'Administració: mantenir el programa d'ajudes a la compra de vehicles nous, afegint la condició que incorporin l'AEBS, i exigir a la Comissió Europea que l'AEBS sigui obligatori en tots els turismes i furgonetes de nova homologació
  • Als fabricants d'automòbils: mentre no sigui obligatori, incloure l'AEBS com a equipament de sèrie a tots els models nous de turismes i furgonetes a través d'un acord de tota la indústria, en línia amb el que s'ha consensuat als Estats Units. Veure la nota oficial de l'Agència Nacional de Seguretat de Trànsit a Carretera dels EUA (NHTSA).
  • A la ciutadania: exigir que el teu proper cotxe nou estigui equipat amb l'AEBS