Informe. La sinistralitat a Europa durant l’any 2022

Segons dades provisionals de la Comissió Europea, l’any 2022 van morir 20.600 persones a Europa a causa de la sinistralitat viària. Aquest informe analitza la situació per països i l’evolució dels objectius del pla estratègic d’actuació de la seguretat viària a Europa per a 2020-2030.

28/03/2023

Evolució de la sinistralitat

El passat 21 de febrer, la Comissió Europea informava sobre la sinistralitat viària a Europa durant l’any 2022. En conjunt, les dades provisionals facilitades per la base de dades CARE indiquen que els morts a causa de la sinistralitat viària entre els membres de la Unió Europea serien 20.600. Una xifra un 3% superior a la del passat any i que la pròpia Comissió atribueix a la normalització del trànsit. Si ho comparem amb 2019, l’últim any prepandèmia, constatem que s’ha registrat un descens de 2.200 morts (un 9,6% respecte a aquest any de referència). Aquestes dades contrasten amb l’increment de 44 morts (4% més que el 2019) a les vies interurbanes a Espanya de l’any anterior.

La comparativa per països situa Suècia com el país amb menor nombre de morts per cada milió d’habitants, seguida de Dinamarca (el 2019 ocupava el cinquè lloc), Irlanda i Alemanya. Per la seva part i malgrat una reducció de la sinistralitat viària mortal relativament moderada, Espanya ha passat del vuitè al setè lloc. En el conjunt de la Unió Europea, el nombre de morts en accident de trànsit per milió d’habitants ha passat de 51 a 46, cosa que significa un descens del 10% respecte l’any 2019.

Consultar l’informe complet a la documentació adjunta.

Compliment dels objectius

La Unió Europea va adoptar l’any 2000 la “visió zero”, amb l’objectiu d’arribar a 2050 amb cap víctima mortal a conseqüència d’un accident de trànsit. El 2018 es va presentar el pla estratègic d’actuació de la seguretat viària a Europa per al periode 2020-2030 (EU Strategic Action Plan on Road Safety) i l’any següent es va aprovar el marc general de la seguretat viària (Next steps towards ‘Vision Zero’. EU road safety policy framework 2021-2030). L’objectiu definit finalment va ser la reducció del 50% dels morts en carretera i, per primera vegada, també dels ferits greus.

Tenint en compte les dades disponibles en aquests moments, aquests objectius semblen difícils d’aconseguir. Tot i que la pandèmia ha permès una reducció dràstica de la sinistralitat viària durant un parell d’anys, quan la mobilitat ha tornat a la normalitat, la sinistralitat ha tornat a incrementar-se.

El RACC continua insistint que l’objectiu de 0 víctimes per a 2050 no ha de ser una utopia allunyada. Cal treballar any rere any per a aconseguir-ho. I per això, tots els implicats han de posar l’esforç necessari.