Estudi. Sisè Baròmetre RACC de la mobilitat ciclista a Barcelona i als seus accessos

En la seva sisena edició, el “Baròmetre RACC de la mobilitat ciclista a Barcelona i als seus accessos” ha constatat que al 74% dels ciclistes li sembla bé la prohibició dels VMP en el transport públic i un 57% demana que se’ls tracti amb la mateixa tolerància que als vianants, en lloc de la rigidesa que s’aplica a cotxes i motos.

26/09/2024

Objectius

El RACC ha presentat una nova edició del seu “Baròmetre RACC de la mobilitat ciclista a Barcelona i els seus accessos”, que té com a principals objectius:

  • Millorar la percepció de la seguretat dels ciclistes amb millors infraestructures i serveis.
  • Aportar coneixement sobre la mobilitat amb bicicleta.
  • Incentivar a les administracions per a augmentar l’ús dels mitjans sostenibles.
  • Fomentar la cultura de la bicicleta.

Per elaborar el informe, RACC ha realitzat més de 40.000 aforaments en 14 carrils bici representatius de la ciutat i els seus accessos en dies laborables i 800 enquestes a ciclistes.

Conclusions

Entre les principals conclusions de l’informe destaquen les següents:

  • Els accidents de ciclistes es redueixen i un 23% dels enquestats declaren haver estat multats, en un any on la mobilitat ciclista s’estanca a Barcelona i els seus accessos.
  • El 57% ciclistes se senten vulnerables circulant per Barcelona, però es redueix la sensació respecte el 2023, que era del 62%.
  • L’espai de circulació destinat a carrils bici segregats és d’un 16%, mentre que els usuaris que l’usen representen un 8% de la mobilitat.
  • La bicicleta capta un 72% d’usuaris del transport públic en els accessos de Barcelona.
  • El 74% dels usuaris de bicicleta els sembla bé la prohibició de portar VMP al transport públic.
  • El 57% dels ciclistes demanen que se’ls tracti amb la mateixa tolerància que als vianants i no amb la rigidesa que s’aplica a cotxes i motos.

Recomanacions

Com és habitual, el baròmetre presenta també una sèrie de recomanacions als diferents agents implicats en la mobilitat ciclista. Aquestes conclusions es divideixen en tres grans punts:
  • Una infraestructura pedalable amb visió metropolitana, a partir d’aspectes com l’actuació sobre els punts conflictius en matèria de seguretat, la garantia d’una xarxa contínua i segura, o la creació d’una xarxa d’estacionaments segurs, entre altres punts.
  • Una millora contínua del servei públic, a partir d’actuacions com l’electrificació de la major part del servei Bicing, la integració tarifària o el desenvolupament d’incentius per a l’ús de la bici.
  • Una millora contínua del comportament dels usuaris, garantint el coneixement de la normativa, promovent assegurances específiques per a ciclistes o fomentant la formació.