XXVIII Fòrum Barcelona de Seguretat Viària

Institucions públiques, entitats i experts han analitzat l’estat actual de la mobilitat amb moto a Barcelona i la importància del factor humà.

12/12/2022

Objectius

La mobilitat en motocicleta a Barcelona és la més important d’Europa: és la ciutat europea amb més motos per habitant (33% del parc total de vehicles). Cada dia es produeixen 450.000 desplaçaments amb moto, la qual cosa equival al 6,2% del total de trajectes a la ciutat. La moto és, doncs, un element fonamental i estratègic per a la mobilitat a la ciutat, i la millora de la mobilitat en motocicleta implica, necessàriament, reforçar la seva seguretat. Els motoristes són un dels col·lectius més vulnerables en la piràmide de la mobilitat, juntament amb els ciclistes.

El 28è Fòrum Barcelona de Seguretat Viària vol compartir les diferents formes de millorar la seguretat viària dels i les conductores de motocicletes, aprofundir-hi i, alhora, abordar el repte de reduir-ne la sinistralitat. Un repte que interpel·la de la mateixa manera conductores i conductors, entitats, fabricants i administracions.

El Fòrum Barcelona de Seguretat Viària és una trobada anual organitzada pel RACC, l’Ajuntament de Barcelona, el Servei Català de Trànsit i l’Associació Prevenció d’Accidents de trànsit P(A)T.

Conclusions

Han inaugurat la jornada el cinquè tinent d’Alcaldia de Seguretat i Prevenció de l’Ajuntament de Barcelona, Albert Batlle; el president del RACC, Josep Mateu; el director del Servei Català de Trànsit de la Generalitat de Catalunya, Ramon Lamiel; i el president de l’Associació Prevenció d’Accidents de Trànsit P(A)T, Vicente Sánchez.

En la seva intervenció, el president del RACC, Josep Mateu, ha destacat que “fa temps que ens ocupa i ens preocupa la seguretat de la moto” i que “creiem que per abordar el tema cal reflexionar sobre la importància real de les motos a Barcelona”. El president del RACC ha apuntat que “la moto ofereix avantatges davant d’altres mitjans de transport i especialment davant del cotxe privat, donat que ocupa menys espai públic, és econòmica, és flexible i és un mitjà que té més fàcil que el cotxe la seva electrificació”.

En aquest sentit, Mateu ha posat en relleu que “la moto a Barcelona és necessària i també es necessari que sigui segura, per els seus usuaris i per a la resta”. Per això, Mateu ha subratllat que “cal informació, formació, regulació i fomentar la convivència”. En aquest sentit, el president del RACC ha assenyalat que “una mobilitat diversa no ha de voler dir més accidents” i ha refermat el compromís del RACC amb aquest Fòrum “com a espai per a compartir coneixement i visions per avançar en l’objectiu comú d’acostar-nos a les zero víctimes en accidents de trànsit, també als entorns urbans”.

Taules rodones

Durant la jornada s’han realitzat dues taules rodones que han tractat l’estat actual de la mobilitat en moto a Barcelona i el factor humà en la mobilitat de la moto. A la primera de les taules, Ricard Casalins, responsable d’Estudis de Mobilitat del RACC, ha identificat la sostenibilitat, l’ús de l’espai públic i la seguretat viària com els tres reptes de la moto a Barcelona. A més, ha compartit que, segons les dades del baròmetre de mobilitat del Mobility Institute d’aquest any 2022, els usuaris de la moto puntuen 9,04 sobre 10 la seva solució de transport. És la valoració més alta entre tots els modes i mitjans de transport.

Els participants a les taules rodones, moderades per la periodista Mónica Peinado, han estat:

Taula 1. “Estat actual de la mobilitat en moto a Barcelona”

  • Ricard Casalins, responsable de projectes de Mobilitat del RACC
  • Carlos Pastor, inspector de la Guàrdia Urbana de Barcelona (Unitat d’Investigació i Prevenció de l’Accidentalitat)
  • José María Riaño, secretari general d’ANESDOR (Associació Nacional d’Empreses del Sector de les Dues Rodes)
  • Andreu González, Inspector Cap Divisió de Trànsit dels Mossos d’Esquadra
  • Adrià Gomila, Director de Serveis de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona

Taula 2. “El factor humà en la mobilitat de la moto”

  • Joan Vidal, metge rehabilitador i director docent de l’Institut Guttmann
  • Isabel López, fiscal delegada de Seguretat Viària de Catalunya
  • Ole Thorson, membre de la Junta P(A)T
  • Albert Balanzà, tècnic de Seguretat Viària del Servei Català de Trànsit, Generalitat de Catalunya

Descárrega de ponències a la secció de “Documentació”.

Galeria d’imatges