Estudi. Anàlisi RACC de les àrees de servei a les autopistes de Catalunya
El RACC ha elaborat un estudi sobre l’estat de les àrees de servei a les principals vies d’accés a Catalunya. El treball ha analitzat quatre àrees per conèixer les condicions d’accés, serveis disponibles, estat de les infraestructures i opinió dels usuaris. La principal demanda dels usuaris sobre aquestes infraestructures és la millora de la vigilància i la seguretat.
24/07/2025

Objectius
Com cada estiu, Catalunya afronta un augment considerable de trànsit a les seves principals vies. En un context de mobilitat intensa, les àrees de servei de les carreteres esdevenen punts claus per al descans i l’avituallament dels conductors que fan recorreguts llargs.
Coincidint amb aquesta elevada intensitat de trànsit, el RACC ha elaborat un estudi sobre l’estat de les àrees de servei a les principals vies d’accés a Catalunya. El treball ha analitzat quatre àrees: Santa Perpètua de Mogoda (Barcelona), Hospitalet de l’Infant (Tarragona), Garrigàs (Girona) i Alfés (Lleida).
L’anàlisi s’ha realitzat a partir de 350 enquestes i observacions en diferents franges horàries, amb l’objectiu de conèixer les condicions d’accés, serveis disponibles, estat de les infraestructures i opinió dels usuaris.
Conclusions
Les conclusions de l’estudi assenyalen que, si bé les àrees de servei són zones de descans pels conductors, aquests espais es van modernitzant i milloren els serveis per adaptar-se a les necessitats dels viatgers. Tot i això, es detecten diferències entre les àrees analitzades, que poden comprometre la seguretat, accessibilitat i descans.
En l’enquesta realitzada, els usuaris exposen diferents motius principals, tant de viatge, com de parada a l’àrea de servei, indicant una àmplia necessitat de serveis específics a cobrir per satisfer la màxima demanda possible.
Entre les conclusions conjuntes de l’informe destaquen les següents:
- El 59% dels desplaçaments dels usuaris de les àrees de servei tenen una finalitat laboral, una proporció que s’eleva fins al 72% a l’àrea de servei de Barcelona. El 52% dels usuaris que s’aturen a les àrees de servei realitzen trajectes de més de 4 hores.
- La valoració mitjana de les àrees de servei és de 6,3/10. La millor nota és per a la senyalització de l’àrea a la carretera (7/10), mentre que la pitjor nota correspon al trajecte entre l’aparcament i l’edifici (5/10).
- Segons gairebé la totalitat dels usuaris (97%) cal millorar la vigilància i la seguretat a les àrees de servei. L’itinerari de vianants des de l’estacionament fins a l’edifici també és una de les millores més sol·licitades per part dels usuaris (87%)..
Veure anàlisi en detall a la nota de premsa.
Recomanacions
- Seguiment de la modernització: transformació de les àrees de servei amb la instal·lació de solucions de subministrament de nous carburants i carregadors per cobrir les necessitats pels vehicles que funcionen amb noves energies.
- Millores en la seguretat dels vianants: continuïtat i manteniment dels itineraris de vianants entre els aparcaments i les entrades als edificis.
- Millores en la senyalització: manteniment de la pintura dins de l’àrea de servei, així como dels senyals verticals.
- Millores en l’estacionament: entre d’altres actuacions, manteniment de la calçada interior, millora de la vigilància amb sistemes de càmeres intel·ligents, revisió i ampliación de les places de vehicles de gran tonatge, dimensionament les places segons les necessitats de cada àrea de servei o creació de places per vehicles no turismes (motos, furgonetes, caravanes, etc.).