XXVII Fòrum Barcelona de Seguretat Viària

Les principals entitats i administracions implicades en la mobilitat i diversos experts han analitzat els reptes i oportunitats que planteja el fenomen dels vehicles de mobilitat personal (VMP), entre els quals destaquen principalment els patinets elèctrics.

13/12/2021

Objectius

Els VMP han esdevingut una alternativa a les modalitats de transport més convencionals. Són mitjans de transport eficients, còmodes, ràpids, fàcils de transportar i respectuosos amb el medi ambient. Cada cop guanyen més usuaris, sobretot a les ciutats, i aquest increment obliga a regular-ne l’ús. La proliferació de VMP ha comportat un augment del nombre de sinistres en què estan involucrats. El 2020 es van produir més de 100 sinistres en què van morir sis persones. El 98% van ocórrer a ciutat.

El 27è Fòrum ha abordat quins reptes i oportunitats comporta la irrupció dels vehicles de mobilitat personal des del punt de vista legislatiu, normatiu i quin és l’encaix d’aquests en l’espai urbà i en la convivència pacífica amb la resta d’actors de la mobilitat; sobretot, vianants i ciclistes.

El Fòrum Barcelona de Seguretat Viària és una trobada anual organitzada per l’Ajuntament de Barcelona, el RACC, l’Associació de Prevenció d’Accidents de Trànsit P(A)T, la Generalitat de Catalunya i el Servei Català de Trànsit.

Conclusions

Han inaugurat la jornada el cinquè tinent d’Alcaldia de Seguretat i Prevenció de l’Ajuntament de Barcelona, Albert Batlle; el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel; el president del RACC, Josep Mateu, i la psicòloga i directora de l’Associació Prevenció d’Accidents de Trànsit P(A)T, Yolanda Doménech. El tancament de l’acte ha estat a càrrec de la regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona i primera tinent d’Alcaldia, Laia Bonet.

En la seva intervenció, el president del RACC, Josep Mateu, ha lloat el paper mediador de la Guàrdia Urbana davant els diferents conflictes en l’àmbit de la mobilitat i especialment des del sorgiment d’un nou mode de transport com són els VMP. El president del RACC ha destacat que “tot i que encara representen pocs desplaçaments en el conjunt de la ciutat, l’arribada dels vehicles de mobilitat personal es nota i afecta la convivència en un espai urbà limitat i molt concorregut” i que cal “fer-los segurs per als seus usuaris i per a la resta de ciutadans”. En aquest sentit, Mateu ha posat en relleu que “els accidents amb implicació de VMP són els que més augmenten després de les motos”. Per això, Mateu ha destacat que “cal informació, formació, regulació i fomentar la convivència, per una correcta integració”. En aquest sentit, el president del RACC ha recordat que la sinistralitat dels patinets a la capital catalana s’ha incrementat enguany en comparació amb el 2020 i dos dels accidents que hi ha hagut a la ciutat han estat mortals, segons dades de la Guàrdia Urbana.

En l’espai de les taules rodones, Alba Rey, cap d’Estudis de Mobilitat del RACC, ha donat a conèixer les principals conclusions de l’estudi “El comportament dels usuaris de vehicles de mobilitat personal (VMP)”, que el RACC va presentar el mes de setembre. L’objectiu d’aquest informe és comprendre les claus d’aquest fenomen en creixement i proposar recomanacions per millorar la convivència i garantir la seguretat de tots els usuaris. Per realitzar aquest estudi es van fer més de 3.000 observacions i 600 enquestes a usuaris de VMP de Barcelona.

Vídeo de la jornada